Fouten in ventilatiesysteem Laakcluster?

4 augustus 2008

Fouten in ventilatiesysteem Laakcluster?

De SP heeft geconstateerd, dat na het sluiten van de deuren van het Laakcluster i.v.m. de zomervakantie, er wordt (ge)(ver)bouwt. Volgens de website van Ballast Nedam, de hoofdaannemer, is het gebouw definitief opgeleverd.

Blijkbaar hebben deze bouwactiviteiten te maken met gebreken aan (lucht)installaties en constructies welke al bekend waren of bekend hadden moeten zijn voor de oplevering. Het bevreemd de SP dat het gebouw in gebruik is genomen terwijl bekend was dat de ventilatie/luchtinstallatie niet voldeed aan de eisen. Mogelijk zijn leerkrachten en leerlingen ziek geworden door dit gebrekkige ventilatiesysteem. Verder is de SP zeer benieuwd naar de vraag wie de herstelwerkzaamheden gaat betalen. Om meer duidelijkheid te krijgen stelt de SP fractie de onderstaande schriftelijke vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Klopt het dat de Laakclustervoorziening is opgeleverd zoals op de website van Ballast Nedam is te lezen.

2. Klopt het dat de mechanische ventilatie niet voldoet aan de eisen zoals die daaraan zijn gesteld en dat dit bekend is bij de SRO/gemeente. Zo ja, wat is dan de reden geweest om het gebouw in gebruik te nemen.

3. Klopt het dat leerkrachten en leerlingen gezondheidsklachten hebben gekregen van de slechte luchtkwaliteit, dan wel dat u klachten heeft ontvangen over de slechte luchtkwaliteit in het cluster.

4. Welke stappen heeft u ondernomen t.a.v. gezondheidsklachten van leerlingen en leerkrachten.

5. Kunt u toezeggen dat het ventilatiesysteem vanaf 1 september goed functioneert. Zo nee, welke maatregelen treft u dan dat leerkrachten en leerlingen in een gezond klimaat hun werk kunnen doen.

6. Op welke gebieden zijn er, naast de mechanische ventilatie, fouten geconstateerd aan installaties en gebouw.

7. Bent u het met de SP eens dat het cluster met gebreken nooit had mogen worden opgeleverd en in gebruik worden gesteld

8. Klopt het dat er na de sluiting van de het cluster, i.v.m. de zomervakantie, werkzaamheden in de school worden uitgevoerd. Zo ja, zijn dit werkzaamheden i.v.m. met gebreken in de installaties, etc.

9. Kunt u toezeggen dat de andere onvolkomenheden aan het gebouw op 1 september zijn opgelost. Zo nee, wanneer zijn deze dan gereed.

10. Wie draait er voor de kosten van deze werkzaamheden op en hoe hoog zijn deze kosten.

11. Heeft de SRO ten onrechte het gebouw goedgekeurd. Zo nee, welk verband zit er dan tussen het goedkeuren van het gebouw en de geconstateerde gebreken.

12. Heeft de gemeente toezicht gehouden op de bouw, bouwvergunningen en oplevering? Zo ja, hoe kan het dan gebeuren dat er fouten zijn geconstateerd in de mechanische ventilatie en constructie, terwijl het gebouw is opgeleverd.

13. Gezien de problematiek met de Balansventilatie en nu met het Laakcluster, is dan de constatering van de SP juist, dat de gemeentelijke controle op de bouw, bouwvergunningen, e.d., te kort schiet en van structurele aard zijn. Zo ja, welke maatregelen neemt de gemeente om deze controle te verbeteren.

14. Indien u de vorige vraag met nee hebt beantwoord, gaat het college er dan vanuit dat de problemen met de balansventilatie en het Laakcluster zeer ernstige incidenten zijn. Kunt u de SP toezeggen dat u de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie op dit gebied gaat verhogen zodat dit soort incidenten niet meer plaats vinden. Wilt u de SP en andere fracties op de hoogte brengen welke acties u dan gaat opstarten om de controle op de bouw en bouwvergunningen te verbeteren.