Stichting De Opstap; schriftelijke vragen

16 augustus 2008

Stichting De Opstap; schriftelijke vragen

Omdat het faillissement van De Werkplaats, het bedrijf dat o.a. fietsen wegsleept(e) bij de (overvolle) fietsenrekken bij het station Amersfoort vragen opriep bij de SPfractie heeft Bets Beltman onderstaande vragen ingediend:

1. Is het College onlangs een contract aangegaan met stichting De Opstap? (zie AD 11 aug 08)
2. Zo ja welke prestatie-afspraken zijn er precies gemaakt ? Betreffen de te verrichten werkzaamheden alleen het weghalen van verkeerd gestalde fietsen bij de 3 stations?
3. De voorganger van De Opstap – stichting De Werkplaats- beheerde ook de fietsenstallingen in het centrum van Amersfoort. Hoe en bij wie en onder welke voorwaarden zijn deze werkzaamheden nu ondergebracht?
4. In de pers is gezinspeeld op een mogelijke betrokkenheid van Amfors. Hoe is de stand van zaken? Welke rol speelt/welke verantwoordelijkheden heeft Amfors Reintegratie precies?Hoe verhoudt zich dit tot de afspraken met De Opstap?
5. De Werkplaats is failliet gegaan. De Opstap wordt in de pers beschreven als doorstart van De Werkplaats. Klopt deze weergave van de feiten?
6. De schuld van de failliete St. De Werkplaats was volgens een krantebericht (AD 9-2-08) 150.000 euro. Welke financiële gevolgen heeft dit faillissement voor de gemeente gehad?Graag hierbij zowel de directe als indirecte fin.gevolgen betrekken!Ad direct: verlies van uitgekeerde subsidie, niet meer inbare vorderingen e.d.Ad indirect: het laten overnemen door anderen van te verrichten werkzaamheden .
7. Heeft het college zich verdiept in de oorzaken van het faillissement van De Werkplaats?Zo ja, tot welke conclusies heeft dit geleid?Zo nee, waarom niet?Toelichting: In het AD van 10 april 2008 wordt gesproken over corruptie en wanbeleid als oorzaak voor het faillissement.
8. Welke stappen/controles heeft het college genomen om te borgen, dat de bedrijfsvoering van De Opstap in de toekomst goed gaat, zodat het gemeentelijk beleid rond de fietsenstallingen en de verwijdering van fietsen niet in gevaar komt?
9. Hoe is het in vraag 8 vermelde beleid verwerkt in de begroting van de gemeente? Wat zijn – gespecificeerd naar activiteit - de begrote baten en lasten voor 2008 en daarna?