Ganskuijl: slopen of opknappen? deel 2

10 november 2008

Ganskuijl: slopen of opknappen? deel 2

Zaterdag 8 november trok de SP Amersfoort, onder het motto 'buurten in de buurt' de wijk De Ganskuijl in Amersfoort in. Bij deze actie werden we ondersteund door SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens.

De 15 SP leden stonden centraal in de wijk met de SP kraam en trokken langs de deur met de SP ZO krant en aantekenblok om de mening van de bewoners op te tekenen.

De Ganskuijl is onderdeel van ‘Amersfoort Vernieuwt’ en dit plan gaat grote gevolgen hebben voor de wijk. Wij wilden weten wat de bewoners van dit plan vinden en hoe zij de sfeer in de wijk ervaren. In de week voor zaterdag de achtste november was er een vooraankondiging van de actie bij ieder adres verspreid. De bewoners namen vaak de tijd voor een uitgebreid gesprek en we werden vaak naar binnen uitgenodigd om de staat van de woningen te komen bekijken.
Dit leverde veel informatie op waarmee de SP in de gemeenteraad gebruik van gaat maken.

Doel van de SP was het peilen van de sfeer in de wijk omtrent de plannen van woningcorporatie de Alliantie. Deze plannen zijn onderdeel van 'Amersfoort vernieuwt', waaronder verschillende oude wijken opgeknapt worden. Eerdere acties van de SP Amersfoort in Rustenburg waren ook in het kader van 'Amersfoort vernieuwt'. Dat deze wijken opgeknapt worden vindt de SP prima, dat dat moet gebeuren door bestaande sociale woningbouw te slopen en te vervangen door dure koopwoningen, daar is de SP het niet mee eens.

Veel gehoorde klacht van de bewoners is de kwaliteit van de flats. Ze zijn oud, uit 1958, en slecht onderhouden. Er is geluidsoverlast, last van vocht en schimmel en de huizen zijn slecht geïsoleerd, dus de bewoners hebben zeer hoge stookkosten.

Sommige woningen hebben de afgelopen jaren dubbel glas gekregen, maar het vocht in de muren neemt dat isolatievoordeel weer weg. In de flats is veel asbest verwerkt. In de meeste huizen is het stukwerk droog en poreus. In sommige flats - vooral bij bewoners die pas onlangs zijn komen wonen - zijn er veel gebreken.
Deze worden door de Alliantie niet meer gerepareerd. Reactie is vaak dat men het maar zelf op moet lossen of dat er een onderhoudscontract moet worden afgesloten voordat het opgeknapt gaat worden. Hierbij zijn ook gebreken die gevaarlijk zijn, zoals afdekplaatjes van stopcontact afdekplaatjes die ontbreken of vrij in de woonkamer hangende gasmeters. Het lijkt ons normaal dat de verhuurder van de woningen dit soort problemen op moet lossen.

De sfeer in de wijk is volgens de meeste bewoners goed. Op de 'normale' problemen, als hangjongeren en slecht onderhouden tuintjes na, is men positief. Er zijn Marokkaanse buurtvaders en op de ruime grasvelden tussen de flats staan bankjes en speeltoestellen. Het is er groen en zoals een voorbijgangster zei, er hangt een prettige sfeer.

Het is nog niet bekend wanneer de Alliantie de woningen gaat slopen - wij hebben horen zeggen dat het over drie jaar gaat gebeuren - maar zolang er mensen wonen, moeten de flats goed onderhouden worden. De bewoners betalen huur en in ruil daarvoor moet de woningcorporatie een goede woning leveren. Vocht is slecht voor de gezondheid en in vochtige woningen gezinnen met kleine kinderen te laten wonen is niet goed.

De SP Amersfoort is van mening dat deze flats behouden moeten blijven. In plaats van dure nieuwbouw kunnen de 50 jaar oude flats gerenoveerd worden. De huidige bewoners kunnen er dan blijven wonen of zijn vrij naar een andere woning te vertrekken en in dat geval komen er 'goedkope' woningen voor starters vrij en daaraan is in Amersfoort een groot gebrek.

Voor de SP Amersfoort was dit een positieve actie. De bewoners van De Ganskuijl stonden open voor de discussie over slopen of nieuwbouw en wij waren blij met hun gastvrijheid de woningen de komen bekijken, al dan niet met een kop koffie of zelfs een gitaarconcert.