Raad wijst in meerderheid snelwegen rond Amersfoort af

29 januari 2009

Raad wijst in meerderheid snelwegen rond Amersfoort af

Door een gezamenlijke actie van SP, PvdA, Groen Links, BPA en Jouw Amersfoort is dinsdag 27 januari een motie aangenomen, waarin de raad van Amersfoort duidelijk maakt dat Amersfoort niet zit te wachten op een snelweg rondom Amersfoort. De wegen lopen dwars door het Nationaal Landschap Arkemheem-Eempolder, Birkhoven-Bokkeduinen, Hoogland-West, Bloeidaal en het Hoevelakense Bos.

Los dat kostbare natuur wordt aangetast zullen vele woonwijken van Amersfoort last krijgen van extra vervuiling door fijnstof en geluid. Eerder heeft de SP Amersfoort samen met de Provinciale Statenfractie bij de Commissaris van de Koningin geprotesteerd tegen deze nieuwe snelwegen rondom Amersfoort. Met de actie ‘asfalt no way’ heeft de SP tientallen alternatieven aangedragen die veel meer het onderzoeken waard zijn, dan meer asfalt in onbetaalbare natuur. De zienswijze die de raad heeft ingestuurd na aanleiding van de eerder genoemde motie luid als volgt:

AANGETEKEND

Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
o.v.v. Startnotitie planstudie knooppunt Hoevelaken
2500 GH DEN HAAG

Onderwerp
Inspraakreactie startnotitie planstudie knooppunt Hoevelaken

Geachte heer/mevrouw,

De gemeenteraad van Amersfoort heeft op 27 januari 2009 bij meerderheid besloten de hierna weergegeven zienswijze op de startnotitie planstudie knooppunt Hoevelaken als inspraakreactie in te dienen. Met een kopie van deze brief brengen wij het besluit ‘geen rondwegen om Amersfoort heen’ ter kennis van de VERDER-partners.

Het raadsbesluit luidt:

De raad van Amersfoort, overwegende dat:
• in de startnotitie “Knooppunt Hoevelaken” vier hoofdalternatieven worden onderzocht om de bereikbaarheid rondom Amersfoort te verbeteren;
• één van die hoofdalternatieven de aanleg van nieuwe autowegen rondom Amersfoort is.
Het gaat hier om het aanleggen van:
o een verbindingsboog die mogelijk door of vlak langs Bloeidaal gaat (dit ten behoeve van het autoverkeer tussen Utrecht en Barneveld);
o een westelijke ontsluiting vanaf de afslag Maarn op de A28, door Birkhoven heen, door Coelhorst heen, door Hoogland-west heen en ter hoogte van de afslag Bunschoten aansluitend op de A1 (dit ten behoeve van het autoverkeer van Amsterdam richting Utrecht);
o een noordelijke randweg (Eemlus) vanaf de afslag Bunschoten op de A1, door Arkemheen-Eempolder heen, aansluitend op de A28 en vervolgens langs Nijkerkerveen en Zwartebroek om ten slotte nabij Terschuur op de A1 aan te sluiten (dit ten behoeve van het autoverkeer van Amsterdam richting Apeldoorn);
• op basis van deze hoofdalternatieven een voorkeursalternatief wordt opgesteld op grond waarvan het Bevoegd Gezag (Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht en de ministeries van V&W en VROM) een Ontwerp-Tracébesluit neemt;

spreekt als zijn mening uit dat:
• de aanleg van bovengenoemde autowegen veel ruimte vraagt en een onaanvaardbare aantasting is van de groene gebieden rondom Amersfoort zoals Birkhoven-Bokkeduinen, Hoogland-West, Arkemheen-Eempolder, Bloeidaal en het Hoevelakense Bos;

en besluit:
• bovengenoemde zienswijze van de raad voor 31 januari 2009 per brief kenbaar te maken aan de VERDER-partners met als doel dat het op te stellen voorkeursalternatief geen van bovengenoemde nieuwe autowegen rondom Amersfoort bevat;
• deze zienswijze als inspraakreactie in te dienen.

Met vriendelijke groet,
de gemeenteraad,