SP eist raadsonderzoek naar handelswijze Amersfoorts College van Burgermeester en Wethouders bij grondverwerving Vathorst West

3 januari 2009

Voor de SP Amersfoort is de maat vol bij het dossier “Grondverwerving Vathorst West” en eist een raadsonderzoek naar de handelswijze en de aanwezige kennis bij het college van Burgermeester en Wethouders. De SP wil dit onderzoek omdat er telkens weer informatie opduikt die tegenstrijdig is met eerdere uitlatingen van het college.

Uit de informatie die vorige week onder druk van de wet openbaar bestuur is vrijgegeven, blijkt volgens de SP, dat het College tijdens het debat in 2008 op verschillende punten heeft gejokt. Op de vraag waarom dat is gebeurd zal antwoord moeten worden gegeven.

Bij het debat op 11 november 2008 over de rol van het College bij de vestiging van het voorkeursrecht conform de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg en het achterhouden van het evaluatierapport Vathorst West voor de raad zijn nog veel vragen onbeantwoord gebleven. Na het debat zijn door de SP en de andere oppositiepartijen vele schriftelijke vragen gesteld die na beantwoording weer nieuwe vragen opriepen. Op dit moment heeft de SP nog een aantal vragen uitstaan over de rol van de Burgermeester en Wethouders ten aanzien van hun kennis over het evaluatierapport. Gezien de laatste informatie en de vele vragen die dit heeft opgeroepen wil de SP niet wachten op de antwoorden van de vragen en vraagt dus een raadsonderzoek. Dit zware middel moet volgens de SP worden ingezet om de waarheid boven water te krijgen. De onduidelijkheid die nu aanwezig is over de grondverwerving in Vathorst West moet niet blijven dooretteren, want dat is zeer schadelijk voor de stad.

Waar zit de onduidelijkheid voor de SP.

In eerste instantie heeft wethouder Hekman tot twee maal toe tegen de media verklaard (AD en RTV Utrecht) dat hij op de hoogte was van het geven van informatie over het vestigen van het voorkeursrecht door ambtenaar Ashouwer aan bevriende projectontwikkelaars. Later heeft hij gezegd het niet te weten en dat Ashouwer op eigen initiatief heeft gehandeld. Uit de vrijgekomen informatie uit de verslagen van de stuurgroep Vathorst blijkt dat de Wethouder wel op de hoogte was. Daarnaast heeft de voormalige ambtenaar Kruis, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Vathorst, in de media laten weten dat Ashouwer de informatie nooit aan de projectontwikkelaars zou hebben gegeven zonder de wethouder in te lichten.

Een ander heikel punt is wie van het College op de hoogte was van het geven van de “geheime” informatie en wie op de hoogte was van het onderzoek naar het geven van die informatie.De Burgermeester heeft op 11 november aangegeven dat zij het wel wist maar niet als Burgemeester. De verantwoordelijke wethouders Hekman en van ’t Veld, (de laatste is) nu Burgermeester in Maarssen, waren volgens de burgemeester ook op de hoogte. Op een expliciete vraag, tijdens het debat op 11 november, aan wethouder Luchtenveld wie kennis hadden over Vathorst West en het onderzoek van Omniplan, antwoordde hij: ‘’De Burgermeester, Hekman en van ’t Veld.’’ Luchtenveld en de rest van het College hadden het rapport pas op 11 november onder ogen gezien.

Uit de verslagen die vorige week zijn verstrekt blijkt dat Luchtenveld altijd aanwezig was bij de vergaderingen over Vathorst. Daarnaast was ook wethouder van Daalen lid van deze vergadergroep. Hij was niet vaak aanwezig maar aangenomen mag worden dat hij als lid van deze groep de verslagen heeft ontvangen. Verder blijkt dat het evaluatierapport grondverwerving Vathorst West zou worden besproken in het College van Burgermeester en Wethouders. In een ander verslag wordt aangegeven dat het rapport zou worden voorzien van een memo van B&W.
- Voor de SP is het zo klaar als een klontje dat het gehele College van Burgemeester en Wethouders op de hoogte waren van het debacle in Vathorst West.
- Wat heeft het college te verbergen dat zij zoveel onwaarheden verkondigd?
- Wat is de reden dat de Burgermeester haar rol als voorzitter van de Raad niet heeft opgepakt, maar wel met veel overtuiging verkondigde dat zij het allemaal wel wist maar niet als Burgermeester.
- Op deze vragen wil de SP een antwoord. Als de Burgermeester en de Wethouders geen antwoord willen geven dan zal de Raad, verplicht aan zich zelf en de bevolking van Amersfoort, de antwoorden moeten vinden.