Mondelinge vragen Verkeerschaos in Berg- en Leusderkwartier

8 februari 2009

Mondelinge vragen Verkeerschaos in Berg- en Leusderkwartier

Door het aanleggen van nieuwe riolering en het aanpassen van de wegen om een 30 Km gebied mogelijk te maken zijn veel wegen in het Berg- en Leusderkwartier afgesloten.

foto AD

Dit geeft veel verkeersoverlast. Onderhoud aan de stad geeft overlast, daar ontkom je niet aan. Alleen lijkt het in het Berg- en Leusderkwartier dat de bewoners meer overlast wordt aangedaan dan nodig is.

De extra overlast lijkt te komen door slechte planning en beperkt aangeven van alternatieve routes.
Zo is op dit moment de Van Campenstraat afgesloten voor doorgaand verkeer in verband met de vernieuwing van de riolering.

Daarnaast is afgelopen donderdag de Pieter Bothlaan afgesloten omdat hier snelheidsremmende heuvels worden aangelegd. Het bijzondere op de Pieter Bothlaan is dat donderdag de weg is opgebroken en vrijdag geen wegwerker is gesignaleerd.

Door het afsluiten van twee wegen lopen de auto's komende van de Kapelweg of Vondellaan in een fuik. Bijzonder is dat deze werkzaamheden gelijktijdig worden uitgevoerd, dat had mogelijk wel anders gekund en had de overlast beperkt. Daarnaast is het onhandig om niet aansluitend de werkzaamheden te verrichten om in een zo kort mogelijke tijd de weg weer bruikbaar te hebben.

De omleidingsroute vanaf de Utrechtseweg naar de Leusderweg is slecht aangeven. Mede hierdoor onstaat er veel sluipverkeer door smalle woonstraten.

Daarnaast verwacht de SP fractie dat binnen niet al te lange tijd de wegen weer open gebroken moeten worden voor de aanleg van glasvezel in verband met project Fiber to the Home.

De SP fractie zal a.s. dinsdag aan de betrokken wethouder vragen of door slimmer plannen van opbrekingen, het goed aangeven van alternatieve routes, doorwerken na opbreking en het gezamenlijk uitvoeren van werkzaamheden, de overlast door het onderhoud van onze stad tot minimum beperkt kan worden.