h

SP-meldpunt: 'afsluitingen en incassokosten Eneco'

14 februari 2009

SP-meldpunt: 'afsluitingen en incassokosten Eneco'

Meldpunt Eneco geopend vanaf 28 januari tot 18 februari van 19.00 uur tot 20.30 uur op 06-55516632 en 24 uur per dag via email: amersfoort@sp.nl

Als je klant bent bij Eneco, moet je de rekening betalen voor het gebruik van energie, dat is logisch. Eneco heeft ook het recht om mensen met een betalingsachterstand achter de vodden te zitten. Maar mensen zonder pardon afsluiten, is een paardenmiddel dat zij alleen in geval van kwade trouw zouden moeten gebruiken.

Met regelmaat komen klanten tijdelijk in financiële problemen, bijvoorbeeld als gevolg van echtscheiding of ontslag. Die problemen zijn met enig geduld en goede wil van Eneco op te lossen. Daarom staat er sinds 2006 in de Elektriciteits- en Gaswet (art. 95b van de Elektriciteitswet en art. 44 van de Gaswet) dat energiebedrijven tijdens de wintermaanden, dat wil zeggen in de periode tussen 1 oktober en 1 april, geen gas en elektriciteit mogen afsluiten, behoudens fraude en misbruik.

Verschillende media en andere bronnen melden dat energiebedrijf Eneco zich hieraan niet houdt, maar slechts afsluiting opschort als de temperatuur langer dan 24 uur beneden de nul graden blijft. Daarnaast lijkt het dat met Eneco niet of nauwelijks te onderhandelen valt over een regeling in het kader van schuldsanering. Afsluiting van stroom en gas belemmeren ernstig de schuldhulpverlening.
Ook lijkt het dat Eneco onevenredige aanmaningskosten in rekening brengt.

Om meer inzicht te verkrijgen over de handelswijze van Eneco in Amersfoort opent de SP Amersfoort een meldpunt waar inwoners van Amersfoort hun verhalen over Eneco kwijt kunnen. Van de meldingen wordt een rapport gemaakt welke wordt aangeboden aan de SP 2e Kamerfractie en Eneco.

Het Eneco meldpunt start op 28 januari en is 2 weken, tot 18 februari bereikbaar op telefoonnummer 06-55516632 van 19.00 uur tot 20.30 uur en 24 uur via email: amersfoort@sp.nl

Hieronder enkele reacties:

reactie:
Goede middag,

Ook wij hebben zeer slechte ervaringen met Eneco.
Maandelijks betaalde wij de Waterschapslasten met een acceptgiro van Eneco. Deze betalingen hebben we tijdelijk gestopt omdat wij, gezien ons inkomen op bijstandsniveau,het Waterschap hadden verzocht geen heffing te hoeven te betalen. Een kwestie waar Eneco niets mee te maken heeft. Toch ontvingen wij aanmaningen en hebben hen proberen duidelijk te maken dat wij in conflict waren met het Waterschap. Na de tweede aanmaning werden wij direct afgesloten van gas en electra. (De rekeningen voor de levering hiervan zijn altijd normaal voldaan). Wij waren genoodzaakt de achterstand van betaling voor het Waterschap alsmede een flink bedrag voor heraansluiting neer te leggen om weer gas en electra geleverd te krijgen. Dit was een buitengewoon schandalige zaak. Maar er was niets tegen te doen.

Overigens zou het zinvol zijn de houding van het Waterschap eens onder de loupe te nemen. Deze organisatie stelt zicht zeer a-sociaal op. Wij kregen (als voorbeeld) geen dispensatie om het feit dat wij een geldlening hadden en zij het standpunt innamen dat betaling aan het Waterschap voorrang had op het afbetalen van je lening. Per 1 januari jl. is het Waterschap zelf de heffing gaan innen en heeft tegelijkertijd de kosten met bijna 15% verhoogd. Ook hier is niets tegen te doen. Zij geven wel enorme bedragen uit aan o.a. een volkomen zin- en nutteloze verkiezingscampagne, kunstwerken etc., etc. die wij burgers ongewild zelf moeten betalen.

Wie controleert het doen en laten van dit soort "maatschappelijke" organisaties en kunnen die maar doen wat hen goeddunkt?

reactie:
Naar aanleiding van een artikel op internet mail ik naar jullie alhoewel ik niet in Amersfoort woon, maar misschien kunnen jullie evengoed helpen!

Eergisteren kwamen er 2 mannen van Eneco aan de deur om het gas en elektriciteit af te sluiten, mijn ouders hadden een rekening openstaan van 500 euro, om weer aangesloten te worden moesten we het bedrag betalen plus een aanbetaling van â,¬ 200,-.
Dit allemaal terwijl mijn ouders volgens hun jaaropgave meer dan honderd euro terug zouden moeten krijgen, heel vreemd. Ik wist er niets van en liet hun maar binnen alles afsluiten want als ze het vanaf buitenaf moesten doen, kwam er nog een dik bedrag bovenop, circa â,¬ 1200, - meende ze. Nu hebben mijn ouders toch maar betaald en dan zouden ze gister langskomen om ons weer aan te sluiten, maar tot heden zijn ze nog niet gekomen. Mijn moeder zit thuis te bellen met een gsm wat natuurlijk een dikke telefoonrekening gaat opleveren, om
die mensen toch nog te laten komen.

Dit is geen probleem in alleen Amersfoort maar heel Nederland blijkbaar!
Dus als jullie me kunnen helpen, heel graag!

Misschien met een nummer waar wij hier in Limburg (Weert) heen kunnen bellen of iets dergelijks!

Die mensen moeten worden aangeklaagd! Maar enkel een burger alleen zal zo’n procedure niet kunnen betalen, dus ik hoop dat de politiek hier wat aan kan doen!

Foto: SP
Foto: SP

U bent hier