Dienstregeling stadsbus kan nog beter

29 maart 2009

Dienstregeling stadsbus kan nog beter

De SP wil voor de zomervakantie de volgende actiepunten gerealiseerd zien: lijn 4 en 5 gaan in Zielhorst weer hun oude route rijden en lijn 10 gaat weer via de Leusderweg rijden.

In beide gevallen kunnen ouderen weer gewoon boodschappen doen. Lijn 3 en 5 gaan in tegengestelde richting over de Boulevard in Vathorst rijden, zodat de lege busbaan weer gebruikt wordt. Om heel Vathorst beter te bedienen dringt de partij aan op de inzet van midi-bussen.

Daarnaast vindt de SP dat informatievoorziening van Connexxion aan de reiziger verbeterd moet worden. De actiepunten zijn gekomen uit het meldpunt OV die de partij begin maart startte.
Naast de meldingen van reizigers heeft de SP zelf ook nog enige noten op haar zang. De bediening van de bedrijventerreinen is naar de mening van de SP ondermaats en ook de bediening van de wijken Kruiskamp/Koppel en Vathorst moet beter. Verder heeft de SP zich verbaasd over vele compensatieminuten die Connexxion nodig heeft om een route op tijd te laten rijden. De SP legt de actiepunten dinsdag 7 april voor aan de andere partijen in de gemeenteraad.

De SP heeft naar aanleiding van het meldpunt OV een rapportage gemaakt over de eerste vijf maanden van de dienstregeling van de stadsdienst. De nieuwe dienstregeling voor de stadsbus is per 15 december 2008 in werking getreden. De SP wil door middel van een aantal actiepunten de dienstregeling verder verbeteren. Bij het meldpunt zijn zo’ n 40 meldingen binnengekomen.
De wisseling bij de lijnen 4 en 5 zorgt voor problemen. Het gezondheidscentrum Zielhorst wordt onbereikbaar voor ouderen uit Kattenbroek en andersom is winkelcentrum Emiclaer onbereikbaar geworden voor ouderen die vanuit Zielhorst boodschappen willen doen. De SP heeft daarover in november 2008 al een motie ingediend, die unaniem door de gemeenteraad werd gesteund.

De Provincie is nog steeds aan het broeden op de uitkomst, maar is inmiddels wel gestart met een soort inventarisatie. Zodat de dienstregelingen in december van dit jaar aangepast zouden kunnen worden. De SP neemt het college kwalijk dat de gemeenteraad daarover niet is ingelicht. Als de SP de evaluatie van de nieuwe dienstregeling niet op de agenda van de gemeenteraad had gezet was dit moment gewoon voorbij gegaan.

De wijk De Koppel blijft in de nieuwe dienstregeling vrijwel verstoken van een bus. Een halte binnen de 400 meter wordt net als in Vathorst lang niet overal gehaald. De SP stelt onder andere voor midibussen (22 zitplaatsen) te gebruiken voor de smalle wegen in Vathorst. De Koppel zou via de Meridiaantunnel beter bediend kunnen worden.
In de nieuwe dienstregeling worden bij alle lijnen heel veel compensatieminuten gebruikt die nodig zijn om eventuele vertragingen op te kunnen vangen. In de spits is dat begrijpelijk. Niet begrijpelijk is dat buiten de spits dezelfde compensatie wordt gebruikt. Om een voorbeeld te noemen: lijn 12 houdt 6.00 tot 19.30 uur per rit 11 minuten over.

klik hier voor het dossier