Asfalt “No Way”

14 april 2009

Asfalt “No Way”

VERDER WIL PONLIJN VERVANGEN DOOR ASFALT!
Donderdagavond 25 maart presenteerde Rijkswaterstaat in het conferentiecentrum De Eenhoorn haar plannen om de verkeershinder rond Utrecht en Amersfoort aan te pakken. Bewonersvereniging Belang Birkhoven, een delegatie uit Voorthuizen en de stichting Verder die pleit voor meer asfalt rond Amersfoort waren allen aanwezig.

Officieel waren politieke partijen niet uitgenodigd omdat de bijeenkomst alleen bedoeld was voor omwonenden. De SP was van mening, ondanks ongewenst, toch niet te ontbrekenop de bijeenkomst. Het was ook achteraf gezien goed dat de SP aanwezig was omdat de bijeenkomst anders een onderonsje bleef van Rijkswaterstaat en “Verder”.

Onder de naam “Mobiliteit Midden Nederland Verder” presenteerden Rijkswaterstaat, het ministerie VROM, de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort al eerder op het internet haar plannen waarbij ze een versnelde procedure willen volgen om nieuw asfalt aan te leggen. Vooral “Verder” was er die avond op gebrand een zo snel mogelijke procedure te volgen om nieuw asfalt te realiseren. Rijkswaterstaat leek hun daarbij te ondersteunen als onpartijdige partner. Voor de aanleg van fiets en wandelpaden was op deze avond weinig aandacht. Groep“Verder” was ook van mening dat de spoorverbinding Amersfoort Leusden beter bekend als de Ponlijn wel kon verdwijnen. Volgens hen kon ook in plaats van het spoor een nieuwe weg gebouwd worden. Helaas stond zij te weinig stil bij eventuele gevolgen van die beslissing. Het zou kunnen betekenen dat Pon in de toekomst zijn auto’s via de weg naar het distributiecentrum in Leusden moet brengen. Dit zou een toename van het vrachtverkeer betekenen. Het verdwijnen van het spoorlijntje betekent dat een toekomstige reizigersverbinding niet meer mogelijk is. De SP pleit voor het herstel van de verbinding naar Leusden. Dat is goedkoop te realiseren omdat hier het spoor nog aanwezig is.

Op 2 juli is er een nieuwe inspraakbijeenkomst gepland. Deze zal hoogstwaarschijnlijk opnieuw in het conferentiecentrum De Eenhoorn plaatsvinden. Om te voorkomen dat het een onderonsje blijft van Bobo’s zal de SP proberen meer burgers van Amersfoort bij de plannen van “Verder”te betrekken. De plannen van “Verder”hebben grote gevolgen voor Amersfoort, dit mag niet alleen met een uitverkoren clubje in achteraf kamertjes worden besproken.Verdere informatie volgt hierover.