Fel protest tegen golfbaan in Hoogland-West

5 juni 2009

Fel protest tegen golfbaan in Hoogland-West

Veel bewoners van Hoogland en belangengroeperingen willen geen golfbaan in Hoogland-West, zo bleek weer tijdens de raadsvergadering afgelopen dinsdag. In de raadsvergadering werd het buitengebied west besproken, onderdeel van de plannen voor dit gebied is een golfbaan. De SP liet 1000 protestballen rollen tegen de golfbaan en maar liefst 14 insprekers lieten hun woede over de golfbaan horen.

‘Het was vanavond weer bijzonder duidelijk dat mensen gewoon geen golfbaan willen in Hoogland-West’, aldus Marc Smits namens de SP Amersfoort.

Tijdens de avond benadrukte diverse bewoners en belangengroeperingen dat een golfbaan het einde zou betekenen van het authentieke stuk grond in Hoogland-West. ‘Er leven veel bijzondere flora en fauna, het is een gebied waar mooi gerecreëerd kan worden, een golfbaan verpest dit allemaal, er gaat gewoon een mooi stuk gebied naar de knoppen als deze plannen worden doorgezet’, aldus Smits.

De politieke partijen in de raad hadden de boodschap niet helemaal begrepen, Koos Voogt van de VVD vond dat iedereen die per definitie tegen de plannen is eerst wat beter na moet denken, Van Muilekom van de PvdA vond het goede plannen en meer dan alleen een golfbaan, en ziet geen grote bezwaren tegen de golfbaan en mevrouw Kennedey van de ChristenUnie vond dat deze plannen een goede investering zijn voor de toekomst. ‘De raadsleden die dit presteren te zeggen snappen niet waar dit overgaat, ze moeten nog maar eens goed luisteren naar de insprekers en goed nadenken’.

Bekijk de uitzending van

">Omroep Amersfoort.

Hieronder de bijdrage van Annemarie Joustra in haar inspreektermijn. Een bijzonder goed gedicht dat de gevoelens van veel Hooglanders weergeeft:

GOLFBAN

Het groene hart van Amersfoort
dat ligt in Hoogland West
Daar kom je weer op adem
en de rust die doet de rest

Ik kom graag in de polder
om te wand’len of te fietsen
of om er op een bankje
zomaar eventjes te nietsen

genietend van de vogels
van de rust en van het groen
En ik zie vele anderen
precies hetzelfde doen

De groenste stad van Nederland
wil dat groen uitverkopen
om van een golfbaanexploitant
een schadeclaim t’ontlopen

De groenste stad van Nederland
maar… gáát het wel om groen?
Of gaat het zoals overal
ook híer weer om de poen?

Het wérkelijke kapitaal
dat ligt in Hoogland West
toegank’lijk voor ons allemaal
en nú nog niet verpest

Dat heel bijzonder stukje groen
is van en voor ons allen
Het gaat niet aan - in elitair
belang - dat te verknallen

Een golfbaan is óók groen
maar dát is niet voor iedereen
Alleen met heel veel euro’s
kom je door de hekken heen
En bovendien: een golfbaan
is hier helemaal niet nodig
Met meerd’re banen in de buurt
is deze overbodig

In Hoogland West zal de natuur
in de verdrukking raken
want kwaliteit en kwantiteit
moeten dan ruimte maken

voor een vervuiling van ’t milieu
door toenemend verkeer
voor uitlaatgassen en rumoer
niet ééns, maar keer op keer

Als groenste stad zou Amersfoort
zich hiervoor moeten schamen
en als de wiedeweerga
and’re plannen gaan beramen

ten gunste van ons állemaal,
maar ’t meest van de natuur
Dus ban die baan uit Hoogland West
het is nog geen twaalf uur

Het is een feit dat ík hier pleit
voor het behoud van groen
Maar zou een groenste-stadsbestuur
dat zélf niet moeten doen?

Ik hoop dat men van Hoogland West
de échte waarde kent
en het beschermt zoals het is
een natuurmonument

Annemarie Joustra

Tekst inspraakronde door Lia van Son:

Inspreken in de raad van de gemeente Amersfoort. Je mening willen laten horen, als oud inwoner van het dorp Hoogland...
Ik vraag me af. Zal het zinvol zijn?

Toch maar doen dan, besloot ik. Misschien hebben de dames en heren van het college en de raad een open “mind” en horen ze de oprechte pijn van menig bewoner en zien ze t licht. Kan toch? Niet dan?

Nu moet ik, blijkt vanmiddag, met argumenten komen die de raadsleden nog niet kennen. Hoe beargumenteer je emoties? Hoe vertel je dat het slecht is om mensen zo moe te maken dat ze verzet opgeven?
Hoe vertel je met argumenten dat boeren zijn weggetrokken omdat ze zich niet gesteund voelen in hun bedrijfsvoering?
Dat mensen met tranen in hun ogen vertellen dat ze geen mais meer mogen aanplanten?
Hoe beargumenteer je, met niet eerder gehoorde argumenten, dat mensen emotionele pijn lijden?

Bijna niet te doen. Toch inspreken. .. misschien dat het iemand oprecht raakt...

Het laat mij wederom twijfelen, als vandaag blijkt dat een VVD Fractielid het nodig vind de publiciteit te zoeken met een stuk, dat duizenden mensen die getekend hebben tegen de golfbaan, wegzet als een stel mauwende kleuters die niet kunnen denken.

Maar laat ik opschieten, 2 minuten is kort, en ik moet inspreken over waarom geen golfbaan.... al dat gedoe met emotie... wat moet je daar nu mee...
Moet het hebben over de MER, die er zou moeten komen, oh nee... dat weten ze al.
Over de zeldzame vogels in t gebied... oh nee, weten ze ook al.
Landschapsopbouw... kennen ze ook. Dat er al zoveel golfbanen zijn?? Geen vers argument. Ze hebben alles al gehoord...

Dan toch de emotie...
Waarom zijn zoveel mensen tegen die golfbaan?
Waar komt al dat verzet vandaan? Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat men zich niet gehoord voelt?

Dat er duizenden handtekeningen zijn overhandigd waar verder niets mee is gedaan?
Zou het kunnen zijn dat Amersfoort de belofte niet nakomt het dorp Hoogland en zeker het deel west niet aan te tasten?

Is het misschien zo dat men zich zorgen maakt over waar t einde is?
Loodsen die gebouwd worden, volgestopt met auto’s, tegen de wens van menig bewoner, maar met vergunning van de gemeente... diezelfde loodsen worden nu van stal gehaald om aan te geven dat verdere bebouwing slecht is.
Dat een groene golfbaan beter is.

Kwats. In mijn optiek dan, en in de optiek van menig Hooglander.
Hoe beargumenteer ik dat kiezen voor geldelijk gewin (want dit zit er vast achter toch?) niet de bedoeling kan zijn, zelfs niet in crisistijd?
Twee minuten dik om.
Ik sluit af met een quote van een oud bewoner:

"We snappen niet wat Amersfoort bezielt! Nog is er niet genoeg vernield.. Als ze straks hun zin doordrijven, zal ook dit landschap hier niet blijven!"

Lia van Son

Tekst inspraakronde door Wim van Gammeren:

Houdt Hoogland-west groen!
Inspraak duurt maar 2 minuten lang. Het moet natuurlijk niet te gek worden met die insprekers. Toen er in de jaren 70 sprake was van de bebouwing van Nieuwland, ten koste van een flink stuk groen en platteland, werd door de gemeente aan iedereen, die dat wilde horen verzekerd: “Hoogland-West blijft groen, Hoogland-West wordt niet bebouwd”.
Groen betekent in mijn ogen zoveel mogelijk openbaar toegankelijk groen, het liefst met wat klompenpaden, niet de kunstmatig aangelegde grasvelden en heuvels van een golfbaan.

Er dienen zich functies aan, staat in de Ruimtelijke verkenning van de gemeente. Alsof het natuurverschijnselen zijn. Met die functies wordt bedoeld de golfbaan en landgoederen. De rest lijkt slechts versiering te zijn.

Het komt veel voor in Amersfoort dat er beloftes en toezeggingen worden gedaan. Soms kosten die toezeggingen aan projectontwikkelaars de gemeenschap zelfs miljoenen. Het lijkt alsof er niets geleerd wordt. Eerst Vahstal, nu Smink en Schoenmaker.
Een voorbarige toezegging in Birkhoven: dat is de reden waarom nu een golfbaan moet worden aangelegd. Nu 9 holes, straks wellicht 18. Eerst maar eens de publieke opinie masseren voor de 9, denk men. Smink verkoopt niet, maar verhuurt, want wie weet dienen zich nog betere opties aan. Projectontwikkelaar Smink heeft niet voor niets veel land in Hoogland-West aangekocht.

De toekomst: villa’s en landgoederen? Wie zal het zeggen? Het begin is er al.
Smink krijgt immers vaak zijn zin, zie Vathorst, zie de manege, zie de villa van zijn zoon in Hoogland-west. Nu dan de verhuur van grond aan een golfbaanexploitant.
Het raadsvoorstel van B en W is vanuit dat uitgangspunt geschreven op deze wijze: je begint bij het doel wat je wilt bereiken en laat het rapport daarop toegespitst schrijven.

Maar ik zou de raad willen voorhouden: denk ook eens aan uw rentmeesterschap.
Het zou mooi zijn als u nu eens uw rug recht houdt en dit keer niet op de knieën gaat voor Smink. Geen Golfbaan en landgoederen in Hoogland-West dat zou mooi zijn.
Houdt Hoogland-West natuurlijk en groen!

Wim van Gammeren