h

Vragen over Euterpeplein en Berg-Zuid

28 augustus 2009

Vragen over Euterpeplein en Berg-Zuid

Een stad is nooit af, een stad vergt onderhoud en vernieuwing. Dat onderhoud en vernieuwing overlast geeft wordt over het algemeen door de inwoners, bezoekers en ondernemers in de stad wel aanvaard. Soms beginnen inwoners te morren, zeker als zaken langer duren dan gepland, de planning van werkzaamheden onlogisch lijken of er rare fouten lijken te worden gemaakt.

Zowel in met het vervangen van het riool in Amersfoort-Zuid en de herinrichting van het Euterpeplein gaat het mis en ervaren inwoners, ondernemers en bezoekers minder aanvaardbare overlast.

Zo zou de herinrichting van het Euterpeplein 36/40 weken duren. Door fouten komen daar nog eens 20 tot 24 weken bij. Voor zover bij de SP fractie bekend is gaat het dan ook nog eens om knullige fouten. Namelijk dat het riool niet goed afloopt en een gat in het nieuwe riool.

Daarnaast was afgesproken dat het project in 8 fasen van 5 weken zou worden uitgevoerd om de overlast zo veel mogelijk te beperken voor de winkeliers en bezoekers. Deze afspraak is niet nagekomen, zo heeft aan één kant van het Euterpeplein de stoep er niet 5 weken maar 17 weken uitgelegen. Mensen die afhankelijk zijn van een rollator, en die wonen er in verhouding veel in de buurt rond het Euterpeplein, konden hierdoor langdurig de winkels niet of moeilijk bereiken.

Ook is er een inwoner die zijn pols gebroken heeft en zijn er verschillende enkels verrekt. Daarnaast hebben tot op heden een groot aantal winkeliers last van een omzetdaling tot wel 25%. De winkeliers hebben hier rekening mee gehouden voor de duur van 36 weken. Nu de werkzaamheden met bijna 100% in tijd uitlopen wordt het de winkeliers wel zeer moeilijk gemaakt om het hoofd boven water te houden. Het Euterpeplein staat niet op zich zelf.

Het vernieuwen van de riolering rond de Kapelweg lijkt ook niet van een leiendakje te zijn gegaan. Het laatste debacle hier is dat bijna alle nieuw aangelegde drempels niet aan de eisen voldoen en allemaal moeten worden verwijderd en opnieuw aangelegd.

Ook dit geeft opnieuw overlast, juist op het moment dat de scholen weer zijn begonnen. Ook bij dit project zijn wegen afgesloten zodat werkzaamheden uitgevoerd konden worden, maar waar na een paar uur werken, de aannemer weer wegging om 4 of 5 dagen later het werk weer te hervatten. Verder heeft de SP de constatering gedaan dat hier 2 projecten door elkaar heen liepen, nieuwe riolering en aanleg 30 km zone, welke niet op elkaar waren afgestemd, waardoor de overlast onnodig vergroot werd.

Om onnodige overlast in de toekomst te voorkomen heeft SP Raadslid Geert Groeneveld aan het College om opheldering gevraagd over het hoe en wat op het Euterpeplein en Berg Zuid.

Vragen:

1. Klopt het dat de herinrichting van het Euterpeplein ongeveer 36 weken zou gaan duren en dat dit ook zo is besproken met de omwonenden en ondernemers van het plein.

2. Kunt u aangeven wat de redenen zijn dat de herinrichting van het plein 24 weken langer gaat duren(bijna 2x zo lang) als gepland en gezien de aard van de werkzaamheden verwacht mochten worden.

3. Klopt het dat het werk in principe in 8 fases van ongeveer 5 weken zou worden uitgevoerd om de overlast te beperken.

4. Bent u bekend met het feit dat de stoep voor de winkels 17 weken open heeft gelegen en dat er diverse valpartijen zijn geweest en zelfs heeft geleid tot een ongeval met als resultaat een gebroken pols.

5. Wie is verantwoordelijk voor de mogelijk gemaakte fouten en kunnen de kosten van deze fouten op deze verantwoordelijken verhaald worden.

6. Heeft u in de contracten een datum afgesproken wanneer de werkzaamheden maximaal zouden worden opgeleverd. Staan er ook sancties in het contract indien de werkzaamheden niet volgens plan zouden worden uitgevoerd. Zo ja, welke sancties. Zo nee, waarom niet, en bent u dan met de SP van mening dat in nieuwe contracten wel SMART afspraken en sancties worden opgenomen over het niet halen van de planning.

7. Is er een instantie vanuit de gemeente die toezicht moet houden of de werkzaamheden goed worden uitgevoerd. Zo ja, welke instantie is dit en heeft deze instantie goed toezicht gehouden. Zo ja, hoe kunnen de werkzaamheden dan zo zijn uit gelopen door werkfouten.

8. De ondernemers van het Euterpeplein konden uit de voeten met het feit dat het plein 36 weken een bouwput zou zijn, nu gaat de uitvoering bijna 2 maal zo lang duren door miskleunen. Een aantal ondernemers hebben een schadeclaim ingediend bij de gemeente aangezien voor veel langere tijd de winkels minder goed bereikbaar waren en dit in sommige gevallen heeft geleid tot een omzetderving van 25 %. Deze claims zijn afgewezen met als argumenten, dat offers moeten worden gebracht, elke ondernemer ongeveer het zelfde verlies heeft geleden en de winkels bereikbaar waren. Klopt het dat u het aanvaardbaar vindt dat als middenstanders een financieel verlies leiden door voorkombare fouten/slordigheden die onder verantwoordelijkheid van de gemeente zijn gemaakt, afgewenteld wordt op deze middenstanders Zo ja, waarom vind u dat. Zo nee, bent u dan bereid om de winkeliers op de één of andere manier te compenseren.

9. Klopt het dat de juridische afhandeling van de schadeclaims van de winkeliers standaard is afgehandeld en er geen onderzoek naar feiten is gedaan. Zo ja, wilt u de stukken die dit feitonderzoek ter beschikking willen stellen aan de raad. Zo nee, hoe kan je een beslissing nemen op een schadeclaim zonder de feiten te kennen.

10. In de buurten op de berg Zuid liepen/lopen 2 projecten naast elkaar, namelijk de vernieuwing van de riolering en aanleggen 30 km zones. Herkent u het door de SP geconstateerde feit dat op de ene dag de weg dicht ging voor het ene project en een dag of wat later de weg dicht ging. Of dat er voor het of dat er op bepaalde momenten zoveel wegen(Pieter Bothlaan/Vondellaan/van Campenstraat) waarbij in de ene straat voor het riool werd gewerkt en in de andere straat voor de 30 km zone werd gewerkt zodat de bereikbaarheid van de buurt onmogelijk werd en door een blijkbaar gebrek aan coördinatie onnodige overlast werd veroorzaakt.

11. Bent u met de SP van mening dat de coördinatie als er meerdere projecten tegelijk lopen zoals op de Berg Zuid een betere coördinatie nodig hebben. Zo nee, bent u dan tevreden hoe de projecten op de Berg-Zuid zijn gelopen. Zo ja, welke maatregelen wilt u dan treffen om de coördinatie te verbeteren.

12. Op de Kapelweg zijn de snelheidsremmende drempels niet volgens de 30 km norm aangelegd. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Hoe wordt de kwaliteit van de uitvoering van werken door gemeente uitgevoerd. Is dit al tijdens de uitvoering van de werkzaamheden of pas bij oplevering van de werkzaamheden.

13. Wie betaalt de kosten van het opnieuw aanleggen van de drempels.

14. Klopt het dat bij de vernieuwing van de riolering op de Berg-Zuid, een aantal straten opnieuw moesten worden open gegraven en dus extra overlast werd veroorzaakt omdat er fouten bij de aanleg waren gemaakt.

15. Wat is de reden dat er altijd een persbericht uit gaat als er goed nieuws is te vertellen en dat er geen persbericht uit gaat als eens iets niet goed is gegaan met daarbij de reden waarom. Bent u met de SP van mening dat juist als iets niet goed gaat, wat ook nog overlast veroorzaakt voor de burger, er juist moet worden gecommuniceerd. Zo ja, waarom doet u dat nu niet en gaat u dat nu wel bij zaken die minder goed lopen wel doen. Of telt communicatie met de burger alleen bij successen.

U bent hier