SP: College voert asociale bezuinigingen door

26 oktober 2009

SP: College voert asociale bezuinigingen door

COLLEGE KIEST ASOCIAAL: Schuldhulpverlening en wijkcentra nu onterecht mikpunt bezuinigingen!
SP VERDEDIGT SOCIALE SAMENHANG EN MENSELIJKE MAAT IN BEZUINIGINGSDEBAT!

De SP zet zich schrap om de belangen van kwetsbare mensen te beschermen en de sociaal-culturele samenhang in onze stad te verdedigen. De menselijke maat en onderlinge solidariteit moeten volgens de SP voorop staan! Het College kiest volgens de SP voor de verkeerde bezuinigingen.

De SP fractie zal in de debatten dinsdag a.s. de Raad rond de 8 miljoen euro in 4 jaar aan alternatieve bezuinigingen voorstellen. Zij wil met name gelden vrij maken met bezuinigingen op geplande luxe parkachtige en recreatieve voorzieningen in het gebied ten noorden van Vathorst , en op de geplande IJsbaan. Ook toekomstige verkeersvoorzieningen in het kader van VERDER (bijvoorbeeld aanpassingen ten behoeve van een rondweg door bos Birkhoven) moeten wat betreft de SP op de helling. Ook wil de SP onderzoeken of voortzetting van het Armandomuseum zinvol is.

Het college is onder druk van kortingen van het kabinet, maar ook onder druk van de tegenvallende opbrengsten van de huizenverkoop in Vathorst, naarstig op zoek naar bezuinigingsposten.
Het college kiest voor verkeerde bezuinigingen op bijvoorbeeld:
- Meldpunten Wijkbeheer, waar informele, maar noodzakelijke, sociale hulpverlening wordt geboden en dus vaak voorkomen wordt dat de “officiele” hulpverlening met hoge maatschappelijke kosten moet worden ingezet.
- Kleinschalige, maar voor velen toegankelijke, culturele ontmoetingsplaatsen als het OLV Theater, de bibliotheek en bijv. “Borra”.
- Buurtcentra, die de sociale samenhang in wijken bevorderen en bijvoorbeeld voor vele ouderen de enige dagvulling betekenen en nota bene de
- Schuldhulpverlening, op Stadsring 51, het laatste redmiddel voor mensen met ernstige financiele moeilijkheden ten tijde van crisis!!!
- de bemiddeling door Ravelijn: door deze bemiddeling worden talrijke hulpbehoevende Amersfoorters geholpen door vrijwilligers die zich voor allerlei noodzakelijke klussen willen inzetten

Dit alles loopt nu ernstig gevaar.

De SP fractie in de amersfoortse gemeenteraad komt tot geheel andere keuzes dan het College van Amersfoort in het bezuinigingsdebat dat de komende twee weken in de Raad wordt gevoerd.

Alle bezuinigingen doen pijn, ook de keuzes van de SP fractie! Echter, financiele tegenvallers afwenden op de meest kwetsbare groepen in onze lokale samenleving en sociaal-culturele en sportieve activiteiten met een “menselijke maat” is ten alle tijden onaanvaardbaar. Daarom kiest de SP hier voor fundamentele sociale samenhang in wijken en kleinschalige, maar goed toegankelijke, culturele ontmoetingsplaatsen en tegen asociaal beleid!!!