SP steunt winkeliers Euterpeplein

22 november 2009

SP steunt winkeliers Euterpeplein

Vanaf 1 september 2008 wordt er al gewerkt aan het opknappen van het Euterpeplein. Aan de winkeliers was door het gemeentebestuur beloofd dat het werk uiterlijk in mei 2009 klaar zou zijn. Door grote fouten van de gemeente, aannemers en nutsbedrijven zijn de werkzaamheden nog steeds niet afgerond. De winkels zijn dan ook regelmatig slecht bereikbaar geweest. Winkeliers hadden rekening gehouden met een omzetverlies over ongeveer 36 weken. Mede door slechte planning en controle van de gemeente hebben veel winkeliers een omzetverlies van 25% over meer dan 60 weken.

Helaas geeft de gemeente niet thuis en wil het College de winkeliers niet verder tegemoet komen dan een BIJDRAGE aan de feestverlichting voor dit jaar. SP Raadslid Groeneveld vindt het onaanvaardbaar dat het College de winkeliers letterlijk in de kou laat staan. Groeneveld: “Op het Euterpeplein zitten veel kleine winkeliers die hard moeten werken om een redelijk inkomen te verdienen. De crisis komt juist bij deze groep hard aan. Wrang dat het belang van deze mensen, toch de motor van onze lokale economie, zo ernstig wordt geschaad.”

De SP is van mening dat het College het aantoonbare inkomensverlies van de winkeliers moet vergoeden over de periode dat de werkzaamheden zijn uitgelopen. Daarnaast vindt zij dat het College een betere controle op uitbesteed werk moet uitoefenen om fouten voortijdig op te sporen. Onnodige uitloop van werkzaamheden kan daarmee worden voorkomen.