SP verontrust over ontsluiting Soesterweg

8 december 2009

SP verontrust over ontsluiting Soesterweg

De SP is ernstig bezorgd over de vele verkeersontsluitingen via de Soesterweg. Alles wijst erop dat het verkeer van en naar het NS-terrein via Soesterweg zal gaan plaatsvinden. Daarvoor zullen een viertal doorsteken vanaf het NS-terrein naar de Soesterweg worden gemaakt. De fractie van de SP wil zo snel mogelijk een gesprek met het college, in de gemeenteraad, over de plannen rond de ontsluiting van het NS-terrein.

Duidelijk is dat de NS, in voorbereiding op de bebouwing van het rangeerterrein, alle af- en aanvoer via de Soesterweg zal laten lopen. De bebouwingsplannen zijn daar al volledig op ingericht. Het vrachtverkeer met bestemming NS-terrein maakt nu al veelvuldig gebruik van de Soesterweg en dendert met grote snelheid over de weg. Dit ondanks beloftes om het verkeer zoveel mogelijk via de Mondriaanlaan te laten lopen. Regelmatig ontstaan gevaarlijke situaties. De SP is van mening dat de ontsluiting niet via de Soesterweg kan en mag lopen. De straat is er niet op berekend en is ook nog eens een bekende en drukke fietsroute naar de vele activiteiten bij Birkhoven en Bokkeduinen en ’s zomers naar het bosbad.

De SP is zeer ontstemd over de wijze waarop de gemeente omgaat met belanghebbenden. Een buurtbewoner is, samen met andere bewoners, ruim vijf jaar bezig geweest om benzinepomp Tinq voor zijn deur weg te krijgen. Nu dat gelukt is, zou hij weg moeten omdat de gemeente daar een doorgang wil maken naar het NS-terrein. Terwijl de gemeente waarschijnlijk al veel langer wist dat op die plek een doorgang zou komen. De gemeente heeft actieve medewerking verleend aan de verwijdering van het benzinestation en heeft nooit met de bewoner gesproken over het slopen van zijn huis, dat bij de doorsteek naar de Soesterweg noodzakelijk zou zijn.

Enkele jaren geleden werd nog door de gemeente in het wijkperspectief Soesterkwartier samen met de bewoners vastgesteld dat de Soesterweg een verkeersluwe weg zou blijven.
De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de gemeente komt zo in het geding.

Informatie:
Frits Schoenmaker