Wethouder Luchtenveld weet wel hoe hij de lagere inkomens te pakken moet nemen…

21 december 2009

Wethouder Luchtenveld weet wel hoe hij de lagere inkomens te pakken moet nemen…

Afgelopen week heeft de Raad een voorgenomen plan van wethouder Luchtenveld (VVD) ontvangen om het aantal urgent woningzoekenden te gaan beperken. Reden voor dit plan is het stijgend aantal urgent woningzoekenden en een dalend aantal sociale huurwoningen.

De SP heeft vele malen het College en de Raad gewaarschuwd dat er in Amersfoort te weinig sociale huurwoningen zijn. Dit komt o.a. door rigoureuze sloopplannen en verkoop van (de beste) huurwoningen door de corporaties en te weinig nieuwbouw. De SP was niet voor deze sloop- en verkoop plannen. Helaas waren de collegepartijen PvdA, CDA, CU, D66(JA), VVD en GL ziende blind en horende doof. Nu zitten we met de gebakken peren. Oplopende wachttijden, tot wel 7 jaar, voor een huurwoning en dan de urgenten aanpakken!. Weer worden burgers van Amersfoort die door een laag inkomen afhankelijk zijn van een sociale huurwoning gepakt door dit College als gevolg van hun slechte beleid. Ook blijkt uit deze plannen weer dat Amersfoort de lage inkomens de stad uit wil jagen. Dit is voor de SP onacceptabel.
Uiteraard beseft de SP dat er te weinig sociale huurwoningen zijn. De SP wil geen paniek beleid zoals de wethouder nu voorstaat. Dat levert alleen nog maar meer schade op. Vier en nog meer jaren hebben de eerder genoemde partijen weinig tot niets gedaan aan sociale huisvesting. Nu 3 maanden voor de verkiezingen wil het College een soort van succesje boeken over de ruggen van de urgenten.
Voor de lange termijn wil de SP dat er meer wordt ingezet op sociale woningbouw. Bij nieuwbouw projecten zou de ambitie van Amersfoort moeten zijn om 40 procent sociale huurwoningbouw te realiseren. Welke oplossingen staat de SP voor op de korte termijn? Ten eerste direct stoppen met de sloop- en verkoopplannen van de corporaties. Ten tweede een onderzoek naar een alternatief toewijzingsbeleid welke -de helaas aanwezige- schaarste eerlijker verdeelt. In het land zijn verschillende experimenten met toewijzing van woningen.
Een voorbeeld:
Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen experimenteert Ymere met de Woonversnelling en dé Woonswitch. De Woonversnelling is een initiatief van Woongroep Holland en Ymere. Een deel van de woningen in de regio Amsterdam wordt verloot onder mensen die een huurwoning achterlaten. De vrijkomende woning is voor iemand die ook een huurwoning achterlaat. 670 woningen die zo zijn verloot hebben tot 150 extra verhuizingen geleid. 22 procent meer doorstroming dus. In de regio Zuid-Kennemerland experimenteert Ymere met dé Woonswitch. Dat kan omdat de gemeente Haarlem corporaties de vrijheid heeft gegeven om 30 procent van de vrijkomende woningen in de regio zelf toe te wijzen. Bij dé Woonswitch krijgen woningzoekenden de kans om door te stromen naar de woning die het best bij hun situatie past. Als er meer geschikte kandidaten zijn, geeft de populariteit van de woning die ze achterlaten de doorslag. Zestig woningen zijn tot nu toe op deze wijze bemiddeld. ‘Experimenteren loont’, volgens Jeroen Frissen, manager innovatie en advies van Ymere. ‘Het leidt tot meer aanbod, meer woongeluk en waardering van huurders en medewerkers.’
Daarnaast zijn er ook nog andere voorbeelden uit de Betuwe en Leiden. Uiteraard los je de grote schaarste aan woningen hier niet mee op, maar het is wel een eerste aanzet om meer doorstroming te realiseren. De SP spreekt zich niet direct uit voor het ene of het andere model, eerst moet onderzocht worden wat het beste zou werken voor de regio Amersfoort.
Geert Groeneveld, raadslid van de SP, wil het voorgenomen beleid van de wethouder direct na het kerstreces bespreken met de Raad. Voorkomen moet worden dat dit hap snap beleid er nog even voor de verkiezingen doorheen wordt gejaagd.