College gooit bijna één miljoen euro over de balk

10 oktober 2010

College gooit bijna één miljoen euro over de balk

SP-raadslid Geert Groeneveld denkt dat de gemeente naar de acht ton kan fluiten, die het heeft voorgeschoten om de luchtbehandelinginstallatie in het Laakcluster aan te passen. ,,Bijna 1 miljoen euro over de balk gegooid.'' Hij vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente na vier jaar nog niet weet of de SRO aansprakelijk kan worden gesteld.

Groeneveld had vragen gesteld over de honderden gebreken en problemen die ontstonden na de oplevering van het Laakcluster. Daarin zijn onder meer de basisscholen De Vuurvogel en
De Gondelier ondergebracht. Na oplevering waren er al snel ernstige klachten over de luchtkwaliteit. De luchtbehandelinginstallatie is ingrijpend aangepast. De gemeente gaf in mei 2010 aan de kosten te zullen verhalen op de betrokken bedrijven, omdat er sprake zou zijn van een wanprestatie. Daarnaast was er sprake van 56 grote bouwkundige gebreken aan het Laakcluster. Groeneveld wilde van het college weten hoe het staat met het oplossen van de gebreken.

De gemeente is nog aan het onderzoeken of de aannemer en de SRO daarvoor aansprakelijk kunnen worden gesteld. De SRO begeleidde de bouw en was verantwoordelijk voor de oplevering van het Laakcluster. Het installatiebedrijf dat de slecht werkende luchtbehandelinginstallatie had geïnstalleerd is inmiddels failliet. De gemeente is bezig zich te melden als schuldeisende partij, schrijft het college in de beantwoording van de vragen van de SP.

Volgens het college is de lijst met 56 hardnekkige bouwkundige gebreken in het Laakcluster bijna geheel afgehandeld. ,,Een paar restzaken zullen in de herfstvakantie worden uitgevoerd.'' Met de schoolbesturen wordt nog overlegd over drie punten, maar het college verwacht dat deze op korte termijn kunnen worden afgehandeld.
Naast de acht ton die de gemeente heeft betaald voor een nieuwe luchtbehandelinginstallatie, is door de gemeente ook een bedrag van 135.000 euro betaald voor bouwkundig herstel. Deze kosten zijn niet te verhalen en voor rekening van de gemeente. De gemeente is als eigenaar van de accommodatie tot de overdracht aan de schoolbesturen ook verantwoordelijk voor de onderhoudskosten.
De SP is zeer benieuwd hoe Stoelinga (BPA) de relatie met de SRO gaat aanpakken. De BPA is in afgelopen acht jaar zeer kritisch geweest op de SRO. De SP fractie gaat binnenkort met de Raad bespreken hoe nu verder met dit debacle. Wat de SP fractie betreft moet er wat meer peper in het College om de verantwoordelijke partijen aan te spreken en ervoor te zorgen dat de nu al bijna 1 miljoen euro weer terug komt in de gemeentekas. Want 1 miljoen euro is bijna 7 euro per inwoner, baby, jong en oud, van Amersfoort. En zeker in tijden van bezuinigen is dat geen kattepis.

Beantwoording vragen