Ruggengraat BPA vertoont nu al slijtage

10 oktober 2010

Ruggengraat BPA vertoont nu al slijtage

,,Het veelbesproken zwembadplan van de BPA is van de baan. Verbouw en nieuwbouw van het huidige Sportfondsenbad blijken bijna net zo duur als nieuwbouw aan de Hogeweg.”.
Dat schreef de Amersfoortse Courant 7 oktober naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek naar het plan dat de BPA vlak voor de verkiezingen lanceerde. Daarin stelde de BPA dat renovatie van het oude zwembad wel 10 miljoen goedkoper zou kunnen zijn dan nieuwbouw. Volgens fractievoorzitter Schulten is het programma van eisen voor het zwembad Hogeweg de oorzaak van het afschieten van het plan. Dezelfde eisen waar de BPA in april 2010 mee in heeft gestemd. De SP vindt dat de BPA geen ruggengraat heeft.

Blijkbaar was de teleurstellende uitkomst geen reden voor de BPA haar poot stijf te houden en andere eisen aan de verbouw van het Sportfondsenbad te stellen. En dus vertoont de ruggengraat van de BPA bij de eerste tegenwind al slijtage. In het verkiezingsprogramma van de BPA staat immers onder het kopje ‘Gewoon doen’ : ‘’Ga niet door met investeren in het blunderbad aan de Hogeweg maar kies voor een veel goedkopere ingrijpende renovatie van het Sportfondsenbad met handhaving van aquadroom, springtoren en geschikt voor prestatiesport .’’
De opstelling van de BPA mag toch als uiterst vreemd worden omschreven. In november 2009 stemt de BPA tegen het programma van eisen voor het gehele plan Hogewegzone, het gebied waarin het zwembad gebouwd wordt. Maar het stemt niet tegen vanwege ‘het blunderbad’, maar omdat het van mening is dat in een gesloten bouwblok tegen een zwembad geen 24 units voor drugsverslaafden thuishoren (aldus raadslid Smit).
Maar het wordt nog gekker. In februari 2010, in de laatste vergadering van de oude raad voor de verkiezingen, wordt een motie van de BPA aangenomen om het Programma van Eisen voor het nieuwe Zwembad aan de Hogeweg ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen.

Op 13 april komt het programma van eisen in stemming. De BPA stemt voor de eisen. De BPA is dan al druk bezig met de onderhandelingen voor de vorming van een nieuw college.
In de krant laat de BPA weten dat het best goedkoper kan door andere ambities op te stellen, maar dat kan niet meer omdat het programma van eisen al is vastgesteld….. En het helpt dus blijkbaar ook niet dat de wethouder van Sport van BPA-huize komt.
Het lijkt er meer dat de BPA bij de collegeonderhandelingen het verzet al heeft opgegeven, om daarna in april gewoon voor de eisen van het nieuwe zwembad te stemmen en nu de schuld aan diezelfde eisen geeft om het eigen gezicht te redden. De grootste criticasters van vorige colleges leren snel en passen zich moeiteloos aan.