SUCCESVOLLE SP-ACTIE: BURGEMEESTER wil CHLOORTRANSPORTEN TEGENGAAN

31 maart 2011

SUCCESVOLLE SP-ACTIE: BURGEMEESTER wil CHLOORTRANSPORTEN TEGENGAAN

De mars tegen de chloortreinen en de interpellatie in de gemeenteraad hebben succes gehad. Deze SP-acties hadden een hoofddoel: Gemeente Amersfoort, zeg nee tegen de chloortreinen! Dat doel is bereikt. Burgemeester Bolsius gaat zich in bestuurlijk Nederland verzetten tegen de chloortreinen. De wet geeft de gemeente weinig mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat de burgemeester steun in het land probeert te krijgen. Géén chloortreinen door Amersfoort, maar natuurlijk ook niet door Apeldoorn of Woerden. Als het verzet groeit zal AKZO zelf haar logistieke problemen moeten oplossen en zo hoort het ook!

......burgemeester krijgt een zak Betuwe-appels......

Burgemeester Bolsius zegt dat de hulpdiensten voldoende paraat zijn tijdens de chloortransporten. Daarmee laadt hij een zware verantwoordelijkheid op zich. Bij ook maar de geringste risicovolle hapering in het veiligheidssysteem is hij degene die geen gevolg heeft gegeven aan de SP-oproep tot extra veiligheidsmaatregelen.

Eens was GroenLinks een groene partij. Maar afgelopen dinsdagavond steunde de GroenLinks-fractie de SP-motie tegen de chloortreinen niet. Bestuurlijke kulargumenten als “overbodigheid” en “morgen staan we hier weer voor een ander stofje” werden aangevoerd. GroenLinks verkwanselt, wat de SP betreft, haar beginselen en idealen.

......voor het AKZO-gebouw worden fakkels ontstoken.......

Tekst interpellatie Ad Meijer

De chloortreinen rijden weer en wij hebben niks te zeggen…
Hoewel eerst verondersteld, blijkt er geen WABO vergunning te gelden voor doorgaande spoorlijnen, dus hebben wij niks te zeggen…
Het gaat om Europese Richtlijnen en Certificaten, dus hebben wij niks te zeggen…
De Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat verstrekt certificaten aan vervoerders en controleert, dus hebben wij niks te zeggen…
Alle mogelijke technische voorzieningen zijn getroffen. Aan alles is gedacht, dus hebben wij niks te zeggen…
Een kleine lekkage zorgt binnen een straal van 164 m. voor dodelijke afloop en een serieus ongeluk in een dichtbevolkt gebied voor 5000 doden en 18000 gewonden, maar wij hebben niks te zeggen?
Want ook al is er voor ons aan alles gedacht en zijn de meest stringente maatregelen genomen. Er kan altijd iets onvoorziens gebeuren en dan zijn de gevolgen desastreus.
En er gaan dingen mis. In Kijfhoek, bij Delfzijl en in Amersfoort, ook al ging dat om acrylonitriel, het toont aan dat systemen kwetsbaar zijn.
En een gemeentelijke overheid moet haar inwoners beschermen tegen rampen.

Dus juist omdat wij niets te zeggen hebben, moeten wij ons nu, vanavond, duidelijk uitspreken!

Laat die bal rollen

En daarom vragen wij aan de burgemeester, als eerste verantwoordelijk voor de veiligheid en burgerbescherming: Spreek u uit! Kennelijk hebben wij niks te zeggen, dus spreek voluit, vraag, bel, mail en reis. Laat die bal rollen, opdat wie niks te zeggen heeft gehoord wordt. Hier in Amersfoort en overal waar chloortreinen rijden!

Zeker, er zijn afspraken tussen de Rijksoverheid en AKZO. Er mogen minimaal incidentele transporten met een maximum van 10000 ton chloor per jaar. Maar moet het dan ook? Gaat het alleen om de behoefte van AKZO?
Waarom deze treinen nu? Waarom geen andere oplossing? AKZO weet toch wanneer er onderhoud plaatsvindt? Waarom geen extra voorraden of oplossingen die deze treinen overbodig maken? Waarom geen alternatieve route, bijvoorbeeld over de Betuwelijn?

.......voor het gemeentehuis........

Burgemeester, gemeenteraad, laat die bal rollen! Hij rolt al. Bijvoorbeeld door deze protestmars en interpellatie. SP en Groen Links vragen de staatssecretaris in de kamer om gebruik te maken van de Betuwelijn en wat zegt hij: De Betuwelijn is niet veilig genoeg! De Betuwelijn is niet veilig genoeg, maar Amersfoort wel? Heeft Amersfoort geen recht op dezelfde veiligheidsvoorwaarden als de Betuwelijn?

Treinen rijden al

De treinen rijden al. Binnen enkele minuten moeten duizenden mensen kunnen worden geëvacueerd, maar de brandweer is niet paraat. Er zijn procedures, er wordt geoefend. De Veiligheids Regio Utrecht heeft een aanpak klaarliggen, maar brandweer en hulpdiensten hoeven niet paraat te zijn?

Burgemeester, laat die bal rollen! En dat is ook het antwoord op de vraag: Waarom hier niet en in Apeldoorn of Woerden wel. Natuurlijk daar ook niet, maar ook zij hebben niets te zeggen, dus als wij hier ons luid en duidelijk uitspreken, dan gaat die bal rollen, want door plaatsen als Amersfoort hoort geen chloortrein te rijden en laten we dat uitspreken hier nu vanavond!

Raadsleden, u bent de volksvertegenwoordiging van Amersfoort! Spreek u uit! Steun deze motie! Laat die bal rollen! Al hebben wij niks te zeggen, laat iedereen horen: Chloortreinen weg uit Nederland, om te beginnen uit Amersfoort!

filmpje van EVA
gemeentesite