HET KAN 10 MILJOEN MINDER

26 mei 2011

HET KAN 10 MILJOEN MINDER

SP: Stop de bezuinigingen
De SP dient dinsdag 31 mei 26 amendementen in op de a-sociale voorstellen van dit college en heeft onder 7 voorstellen van andere partijen haar handtekening gezet. De SP-fractie komt met de meest duidelijke voorstellen om de verregaande bezuinigingen tegen te gaan: de partij wil 10 miljoen minder bezuinigen. De andere partijen stellen de hoogte van het bezuinigingbedrag niet of nauwelijks ter discussie. Tijdens de 'debatten' van afgelopen week bleek hoezeer de coalitiepartijen vervreemd zijn van de mensen die afhankelijk zijn zorgvoorzieningen en dergelijke. Filosofische benaderingen (Land van GroenLinks en de 70-jarige Bob Dylan) en vergelijkingen met bergbeklimmen (Vogels van de VVD vertelde een kwartier lang over een risicovolle klimpartij) lieten zien dat zij eigenlijk geen idee hebben over de gevolgen van deze bezuinigingen voor velen.

Van den Berg (D66) en Vogels waren trots op hun beider suggestie om een sociale reserve te vullen met gelden die zijn overgebleven in de WMOreserve. Ze bedankten Bets Beltman, fractievoorzitter van SP, uitvoerig voor haar jarenlange pleidooi voor een sociale reserve. De SP zou hun idee vast omarmen...Nee dus! Beltman gaf haarfijn aan dat het niet de bedoeling is dat de ene groep afhankelijken de andere helpt.
Vogels zei bovendien dat de hoogte van het bezuinigingsbedrag ook gekozen was om voor jaren klaar te zijn. "In één keer goed." Daarmee nog eens onderstrepend dat de omvang van de bezuinigingen arbitrair gekozen is.
In totaal zijn er ongeveer 150 tegenvoorstellen (amendenten/moties) ingediend. De meesten voorstellen (37) zijn bij zorg en welzijn ingediend; werk en inkomen (17 voorstellen) en cultuur (16 voorstellen) zijn ook goed vertegenwoordigd.

DE VOORSTELLEN VAN DE SP (amendementen/moties)
    Sterke schouders en dan? Het budget voor de Raadsleden, Burgemeester en Wethouders met 10 procent te verlagen
    Overtuigend handelen behoeft minder spin Bezuinigingen in te boeken op formatie Strategie & Communicatie
    Vergeet ouderen niet bij digitalisering Klant Contact Centrum Het Centrum zodanig te laten functioneren dat ouderen en digibeten op basis van persoonlijk contact kunnen worden bediend
    Subsidie Amersfoorts Fonds voor Ontwikkelingssamenwerkeing AFOS (bekostigen uit duurzaamheid) GrL SP PvdA BPA
    Niet rommelen bij de brandweer De bezuinigingen variabele voertuigbezetting tankautospuiten te schrappen
    Te laat reageren op handhavingsverzoeken en klachten is slecht beleid De voorstellen voor vergunningen, toezicht en handhaving te schrappen
    Bezuinigen op toezicht en handhaving treft veiligheidsbeleid in het hart De voorstellen betreffende Sociale veiligheid/handhaving openbare ruimte te schrappen
    Aandacht voor asbest!! Ervoor zorgen dat er voldoende capaciteit aanwezig blijft /of erbij komt om genoemde problematiek te ‘tackelen’
    Hondenpoep opruimen!! Het voorstel ‘stoppen met machinaal opruimen hondenpoep’ te schrappen
    Schaapskudde (niet opheffen) (GrL SP PvdA BPA)
    Subsidie Vereniging voor Natuur- en Milieueducatie IVN Bekostigen uit duurzaamheid
    Een krachtige stad zorgt voor zorg – 2 ! Het invoeren van een” algemeen gebruikelijk”criterium bij het verstrekken van zorgvoorzieningen niet acceptabel is; voorstellen hierover –genoemd bij versoberen leefvoorzieningen WMO 3 – te schrappen
    Een krachtige stad zorgt voor zorg – 1 ! (GrL CDA GVV PvdA BPA SP LS) De grens van 1,5 keer te wijzigen in 2 keer bijstandsniveau
    Niet WMO-stapelen Mensen met meerdere problemen niet voor ieder probleem apart eigen bijdrage heffen, maar een maximum vaststellen
    De kracht van een stad schuilt in toegankelijkheid van eerstelijns hulpverlening voor iedereen Korting op het Algemeen Maatschappelijk Werk, oplopend tot 527.000 in 2015, te schrappen
    Behoud de combinatiefunctionaris Functie en inhoud van combinatiefunctionarissen niet aan te tasten
    Behoud de Buitenkasten
    Het hart van de wijk (wijkcentra niet sluiten) Het voorstel om alle wijkcentra te sluiten te schrappen
    Geen korting huisvesting op locaties ouderenwelzijnswerk Puntenburg en Pluspunt
    Geen sluiting basisvoorziening De Drietand
    Kwetsbare leerlingen ontzien De hantering van de 6-kilometergrens bij het leerlingenvervoer geldend voor leerlingen met een gedragstoornis te schrappen
    Taalbeleid en vormingsonderwijs bouwstenen maatschappelijke weerbaarheid Stopzetten subsidie taalbeleid en subsidie vormingsonderwijs te schrappen
    Schoolzwemmen blijft basisvoorziening
    Verhoging tarieven buitensportaccommodaties sluit mensen buiten Tariefsverhoging voor de buitensportaccommodaties te schrappen
    Beweging voorwaarde vitaliteit ouderen en sportaanbod etnische groepen noodzakelijk element integratiebeleid
    Amateur- en podiumkunst moet Korting schrappen
    Handen af van de basisvoorziening Bibliotheken Geen sluiting van de vestigingen in Kruiskamp en Zielhorst en de bibliobus blijft rijden
    De kracht van de stad: overgaan op liefdadigheid? (sociale participatie) (PvdA LS SP GrL) Het voorstel om een vouchersysteem in te voeren te schrappende
    SOPA en vouchers (PvdA LS SP GrL) Minima moeten deel kunnen nemen aan sociale activiteiten, cultuur en sport
    De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten (D66 GrL PvdA CU CDA SP) De korting van a € 217.000,-- op het budget van de schuldhulpverlening te schrappen
    Volg advies Stadsring 51 op (D66 GrL PvdA CU CDA SP)Geen bezuiniging op schuldhulpverlening, met name niet op preventie
    De kracht van de stad: minima 5 in plaats van 3 jaar op een (beperkte) financiële aanvulling laten wachten? Langdurigheidstoeslag van 3 naar 5 jaar te brengen schrappen

De jaarlijkse Veteranendag zal blijven bestaan, want de hele raad vind dat deze moet blijven. Ook is nu al zeker dat de schaapskudde niet zal worden opgeheven. Ook is er nu al een meerderheid voor het niet stapelen van de eisen voor de WMO. Tevens vind een meerderheid dat het college het advies van Stadsring 51 moet opvolgen.

alle amendementen en moties
welke partijen??