Dossier Eemhuis; raad buitenspel gezet, college vaart eigen koers.

11 oktober 2011

Dossier Eemhuis; raad buitenspel gezet, college vaart eigen koers.

Er lijkt nog geen einde te komen aan het dossier van het Eemhuis. Nadat er enkele weken geleden een tekort bleek te zijn ontstaan van 7 miljoen, wat binnen korte tijd misschien wel 9 miljoen bleek te zijn, heeft het College besloten de Raad buiten spel te zetten. Men heeft voor twee toekomstscenario's gekozen, in plaats van de eerder met de raad besproken vier opties waarvan er een was: gehele stopzetting van het miljoenen verslindende project.

Ad Meijer van de SP fractie stelt: "De beslissingen over het warmte/koudesysteem, over de cascobouw enzovoort, zouden door de gemeenteraad moeten worden genomen en niet meteen door het college. Zo is de raad buitenspel gezet en dat mag niet op grond van het budgetrecht en de overschrijdingen die er zijn. Bovendien moet de raad zolang de onderzoeken nog niet zijn afgerond, haar eigen afwegingen kunnen maken.''
De SP dient vanavond een motie in, met de hoop het eigengereide gedrag van het College een halt toe te roepen.