In strijd met de door de raad aangenomen SP motie, exploiteert Wethouder Boeve kinderen in WMO-gezinnen.

3 februari 2012

Op 20 december j.l. heeft de gemeenteraad van Amersfoort motie 2.6 aangenomen. Deze door de SP ingediende motie verbiedt het betrekken van minderjarige kinderen bij WMO-indicaties. In raadsinformatiebrief 2012-05 van 24 januari, ongeveer een maand later, gooit wethouder Boeve deze door de volksvertegenwoordiging aangenomen motie weer in de prullenbak.

Het uitvoeren van deze motie kost ongeveer twee ton en daarom worden kinderen weer gewoon bij de indicatie betrokken, zo besluit wethouder Boeve. Alleen, de gemeenteraad wist dat aanvaarding van de SP motie geld ging kosten. Het ging er juist om dat deze kinderen extra gebukt gaan onder de last van de beperking van een ouder en dat de gemeenteraad deze last bij hun weg wilde nemen! De raad koos er voor om geen geld te besparen ten koste van juist deze kinderen.

Het nu toch “opvoedkundig” mee laten wegen van de bijdrage van kinderen op basis van argumenten, die door de tegenstanders van de aangenomen motie waren aangevoerd, is een schoffering van de gemeenteraad. Het is veelzeggend dat deze CDA wethouder, die met coalitiedwang al de nodige onrechtvaardige bezuinigingen af wist te dwingen, nu een met steun van coalitiepartner Groen Links aangenomen raadsuitspraak naast zich neerlegt.

De volksvertegenwoordiging heeft gekozen. Voor ontlasting van kwetsbare kinderen, die nu grote moeite moeten doen om ruimte te vinden voor hun eigen ontwikkeling. De SP legt zich op geen enkele manier neer bij deze ondemocratische politiek van wethouder Boeve en zal alles op alles zetten om er voor te zorgen dat motie 2.6 wordt uitgevoerd. Een gemeenteraad, die zichzelf respecteert, kan deze uitholling van haar positie nooit tolereren.

Ad Meijer,
SP fractie.