Irakees gezin voor 3 weken opgevangen

19 april 2012

Irakees gezin voor 3 weken opgevangen

Irakees gezin Amersfoort

Het Iraaks gezin dat, zonder inkomen en huisvesting, uit het Asielzoekerscentrum in Amersfoort was verwijderd, is voorlopig opgevangen. Gedurende drie weken kan het gezin op een vakantiepark in de omgeving van Amersfoort terecht. Hiermee is, op de korte termijn althans, een einde gekomen aan het zwervend bestaan van de afgelopen weken. De van elkaar gescheiden gezinsleden verbleven steeds op verschillende plaatsen bij particulieren in het land.

Dit is voornamelijk mogelijk dankzij een persoonlijke gift van een lid van de Amersfoortse Baptistengemeenschap. Deze gift voorziet in een verblijf van drie weken op het vakantiepark. Het acute huisvestingsprobleem is, dankzij dit gebaar, voorlopig opgelost. Mocht zich geen oplossing aandienen voor de daarop volgende periode, dan is het gezin opnieuw aangewezen op giften. Hoopgevend is dat enkele woningcorporaties hebben toegezegd financieel bij te willen dragen aan de huurkosten in die periode.

Geld om van te leven is er nu in beperkte mate, maar, als oplossingen voor de langere termijn uitblijven, veel te weinig. Op dit moment is er een toelage voor twee personen van het, door de NVA beheerd, noodfonds. Dit wordt aangevuld met eventuele bijdragen van kerkleden en de opbrengst die een inzameling van de SP heeft opgeleverd. De voedselbank zorgt voor voeding. Het noodfonds wordt dringend verzocht de toelage te verhogen. Of zij dit gaat doen weten wij nu niet. Formeel heeft het gezin geen recht op een officiële uitkering, omdat de regels daarvoor niet voorzien in de omstandigheden waarin zij zich bevinden.

Burgemeester Bolsius van Amersfoort is vorige week, met een door de gemeenteraad aangenomen motie van SP/PvdA op zak, op bezoek bij minister Leers geweest. Mogelijk leidt dit bezoek binnen enkele weken tot een voorstel van het Rijk aan het gezin. Het zou dan gaan om huisvesting gedurende de periode dat het, door de IND aangespannen, beroep nog niet gediend heeft. Zekerheid hieromtrent hebben wij allerminst. Verdere details zijn ons op dit moment ook niet bekend.

Er zijn dus nog steeds giften nodig. Wie bij wil dragen kan dat doen door een bijdrage te storten op rekening 5150343 t.n.v. SP-fractie Amersfoort onder vermelding van “bijdrage Iraaks gezin”. Ook kan men zich wenden tot Arthur Koerts van Kwintes Maatschappelijke Opvang. Hij is telefonisch bereikbaar op nummer 033-467 21 40.

Het gezin zelf is doodmoe van de gebeurtenissen en heeft rust nodig. Daarom maken wij hun concrete verblijfplaats niet bekend. Voor aanvullende informatie en met vragen kunt u dan ook terecht bij Ad Meijer, fractievoorzitter SP, gemeenteraad Amersfoort, tel.: 06-54 28 13 67 en bij Arthur Koerts, leidinggevende bij Kwintes Maatschappelijke Opvang, tel.: 033-467 21 40.

Kwintes Maatschappelijke Opvang zet zich in voor de best denkbare oplossing voor dit Iraaks gezin in nauwe samenwerking met woningcorporaties en gemeente.

SP-fractie,
gemeenteraad Amersfoort