Nu of nooit voor Irakees gezin

5 mei 2012

Nu of nooit voor Irakees gezin

Demonstratie Irakees gezin

A.s. dinsdag is het erop of eronder voor het uit Irak afkomstige gezin dat een maand geleden uit het azielzoekerscentrum in Amersfoort is gezet. Kom om 21uur naar het stadhuis om u steun te betuigen!

Volgens de rechter valt het gezin onder het Generaal Pardon. Een visie waar de IND tegen in hoger beroep gegaan is. Sinds de jongste zoon 18 is, is het recht op voorzieningen vervallen.

Dus hoewel het gezin hier mag blijven, mogen ze niet werken om een huis te huren. Maar van de overheid krijgen ze ook geen huis en geen inkomen. Een kromme situatie die volgens ons door de gemeente opgelost kan worden. Diezelfde gemeente wil het echter niet: het gemeentebestuur blijft bij hoog en laag beweren niets te kunnen en mogen doen. Het gezin is de afgelopen maand afhankelijk geweest van giften, onder anderen van de lokale baptistengemeenschap en SP-leden.

Onder druk van de publiciteit heeft de IND nu aangeboden het gezin te verplaatsen naar Ter Apel. Een belachelijke oplossing! Het gezin wordt daar voor lange tijd weggestopt in een detentiecentrum (gevangenis), te ver weg van school en de weinige sociale contacten die ze nog hebben. En bovendien; de maatschappelijke organisaties die zich tot nu toe in samenwerking met de SP met de opvang hebben bezig gehouden moeten dan hun werk staken omdat het rijk immers een “oplossing” biedt.

Dit mag in Amersfoort niet gebeuren! Daarom zal de SP in de raadsvergadering van dinsdag 8 mei aan de gemeenteraad vragen om het gezin te steunen door opvang in onze stad te bieden, zolang als de procedure loopt. Wij willen dit gezin niet aan haar lot over laten. Wij hebben daar uw steun hard bij nodig. De gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit waar wij als SP voor staan zijn in het geding!

Daarom:

Kom dinsdagavond 8 mei om 21 uur naar het stadhuis. Hier houden wij een ‘wake’ en laten de gemeenteraadsleden weten dat het zo niet langer kan! Met uw aanwezigheid geeft u steun aan de motie van onze raadsfractie die pleit voor het bieden van onderdak en leefgeld door de gemeente. Wij hopen op een volle tribune als de motie die avond in stemming komt.
Tot dan!

SP Amersfoort