Politiek café met kandidaat Tweede Kamerlid Henri Swinkels

28 augustus 2012

Politiek café met kandidaat Tweede Kamerlid Henri Swinkels

Henri Swinkels

Op vrijdagavond 24 augustus 2012 organiseerde SP Werkgroep Leusden een politiek café met SP kandidaat Tweede Kamerlid Henri Swinkels in Antares te Leusden.

De SP werkgroep Leusden heeft Henri Swinkels uitgenodigd in Leusden te komen spreken over de standpunten van de SP. Henri Swinkels staat op de 22ste plaats van de SP kieslijst en na deze verkiezingen zult u zeker meer van hem zien en horen vanuit Den Haag!

Henri, geboren en getogen in Vught (vlakbij Den Bosch) vergelijkt Leusden met zijn eigen woonplaats: een welvarende forenzen plaats in de buurt van een grotere stad (Amersfoort). Een plaats met een bevolkingsgroep met een overwegend bovengemiddeld inkomen en veel eigen woningbezit. Maar zeker ook met de aanwezigheid van een groep van burgers met een meer modaal en lager inkomen.

Toeschouwers bij politiek café Henri Swinkels

Henri studeerde in Utrecht Biologie. In zijn militaire diensttijd werd hij lid van de VVDM en al snel vervulde hij in deze militaire vakbondsorganisatie een bestuursfunctie. Hoewel Henri dus biologie heeft gestudeerd, sprak een carrière in het coachen, opleiden en besturen hem meer aan. Van 1992 tot 1999 was hij als trainer en opleider werkzaam bij FNV Formaat. Vanaf 1999 is hij werkzaam als opleidingscoördinator bij de Nederlandse Politiebond.

Daarnaast was hij vanaf 2006 fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Vught. In deze functie zette Henri zich in voor een nieuwe bestuurscultuur. Henri is een belangrijke voorvechter voor voldoende betaalbare woningen in zijn woonplaats. Henri was zeer vereerd toen hij door het partijbestuur gevraagd werd zich op de SP kieslijst te laten plaatsen. Gezien de positieve peilingen voor de SP kan Henri zich zeker voorbereiden op een plaats in de Tweede Kamer! Op de vraag wat ga je straks in de Tweede Kamer doen, geeft hij aan dat hij graag de SP woordvoerder politie- en openbare veiligheid wil worden.

Politiek café Henri Swinkels

Op deze openbare avond kon iedereen aan Henri vragen stellen. De bedoeling hiervan: een ieder van de aanwezigen goed informeren over de standpunten van de SP. En vragen kwamen er zeker! Zowel over de zorg, de economie en de crisis, het standpunt van de SP tijdens de formatieperiode enz. enz. Henri beantwoordde alle vragen op een heldere en ontspannen manier: een duidelijk ervaren opleider!

Een leuk moment van de avond was de vraag van een aanwezige Leusdenaar: deze meneer gaf aan dat hij nog twijfelde om zijn stem op 12 september aan de SP te geven. Hij sympathiseerde zeer zeker met de SP standpunten maar hij wilde graag Henri’s persoonlijke mening horen hoe hij dacht over de SP houding tijdens de formatieperiode. Henri gaf o.a. aan dat in een periode van formeren, ook van SP zijde, concessies naar andere partijen gedaan moeten worden. De SP zal echter in een formatie een zeer belangrijk deel van haar standpunten terug moeten zien, mocht regeringsdeelname een feit worden. Deze meneer kon met de door Henri gegeven antwoorden goed leven en hij overweegt zeker SP te stemmen.

Toeschouwers bij politiek café Henri Swinkels

Het was voor een ieder van de aanwezigen een leuke en leerzame avond. De Werkgroep Leusden wil Henri Swinkels en alle aanwezigen hartelijk danken voor hun aanwezigheid en deelname aan de avond. Wij wensen Henri in deze verkiezingstijd heel veel succes toe en straks een actieve rol voor de SP in de Tweede Kamer!