Bange en ongeloofwaardige keuze!

25 januari 2013

Bange en ongeloofwaardige keuze!

De PvdA heeft gekozen. Vóór de VVD en tégen een sociale coalitie waar de SP ook deel van uitmaakt. Drie jaar lang heeft de PvdA in de gemeenteraad met de SP tegen VVD-standpunten gestemd, over vrijwel ieder belangrijk onderwerp. En nu ziet diezelfde PvdA in deze VVD de ideale coalitiepartner. En dat is slecht voor de cliënten van de Voedselbank, slecht voor de mensen die aangewezen zijn op schuldhulpverlening, slecht voor de sociale huurders in Amersfoort en rampzalig voor de zorgverlening in onze stad.

De SP heeft in de gesprekken onder leiding van PvdA-informateur Jan van Bergen een klemmend beroep op de PvdA gedaan. Zet maximaal in op een noodzakelijk sociaal vangnet. Dat is nodig nu VoedselFocus zo overtuigend heeft aangegeven dat een steeds groter wordende groep Amersfoorters geen oplossing aangeboden krijgt bij de officiële instanties en dus in armoede beland. Daarnaast dient de gemeentelijke thuiszorg te worden versterkt en niet te worden afgebroken, zijn de wijkcentra onmisbaar en mag het aantal sociale huurwoningen niet nog verder afnemen. Mensen met een lager inkomen kunnen gewoon niet meer in Amersfoort terecht. Daar is extra geld voor nodig. Daarom moet een nieuwe coalitie grote projecten opnieuw beoordelen om te kijken of er geld kan worden gevonden om onze stad sociaal te houden.

“Sociaal, Moed en Kracht!” was het motto dat de SP voorstelde voor een nieuwe coalitie. Sociaal omdat we niet kunnen toestaan dat groepen Amersfoorters in armoede belanden en ook niet meer de zorg krijgen die ze domweg nodig hebben. Moed omdat een nieuw college terug moet durven komen op geplande projecten en onder ogen moet zien dat die niet ten koste van alles moeten worden doorgezet. Kracht omdat Amersfoorters die weer perspectief aangeboden krijgen het beste in staat zijn om hun werkelijke kracht te tonen.

In de formatiegesprekken met de PvdA heeft de SP een procedurevoorstel ingediend en een aantal vragen gesteld. "Durven jullie op basis van bovengenoemde uitgangspunten een missie voor deze nieuwe coalitie te kiezen, vergelijkbaar met “Sociaal, Moed en Kracht!”? Zijn jullie bereid om op basis van deze missie partijen te zoeken die dit motto willen onderschrijven? Willen jullie samen met die partijen eisen en wensen inventariseren om vervolgens goed – met meerdere scenario’s - te laten doorrekenen wat de exacte financiële gevolgen van deze keuzes worden om zo tot een degelijke financiële onderbouwing te komen?" De PvdA blijkt tot dit alles niet bereid.

De SP heeft een voorkeurscoalitie genoemd: CDA, ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en SP; samen 20 zetels. Een krappe maar werkbare meerderheid. Het CDA, omdat deze partij de laatste maanden heeft laten blijken te willen werken aan haar sociaal profiel, De ChristenUnie, die weliswaar een andere maatschappijvisie heeft dan de SP, maar nadrukkelijk begaan is met het lot van mensen die tussen de wal en het schip dreigen te vallen. GroenLinks min of meer om dezelfde reden en de PvdA, omdat die fractie de laatste drie jaar over vrijwel ieder belangrijk onderwerp hetzelfde stemgedrag als de SP heeft vertoond. Partijen die bereid zijn om een gezamenlijke missie te volgen zijn niet alleen beter in staat om een geloofwaardig coalitieakkoord te sluiten, maar bovendien beter in staat om gezamenlijk op nieuwe ontwikkelingen in te spelen die bij het afsluiten van het coalitieakkoord nog niet bekend zijn. Het vorige college had niet zo’n breed gedragen missie en de gevolgen zijn duidelijk. De VVD hield GroenLinks aan haar eigen interpretatie van het toenmalige coalitieakkoord en er was geen gezamenlijke missie om hun meningsverschil te overbruggen.

Daarom is de nu beoogde coalitie van PvdA, VVD, GroenLinks en D66 zo slecht voor onze stad. De in deze tijd zo noodzakelijke sociale maatregelen worden slechts ten dele door twee van deze partijen gedragen. Wat gaat dit betekenen als het kabinetsbeleid en de economische crisis onze stad verder sociaal gaan uithollen? Twee van deze partijen hebben duidelijk andere prioriteiten. Met vage compromissen en halfbakken maatregelen wordt Amersfoort niet gered. De PvdA had een andere keuze kunnen en moeten maken, maar blijkt te bang en ongeloofwaardig.