Hele raad wil behoud kledingbank en weggeefwinkel

17 januari 2013

Hele raad wil behoud kledingbank en weggeefwinkel

Zowel de Kledingbank als de Weggeefwinkel moeten behouden blijven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond uitgesproken. De motie die van het college vraagt zich daar actief voor in te zetten is unaniem aangenomen. De SP had deze motie samen met de Christen Unie ingediend.

De Kledingbank zal in de loop van dit jaar naar een andere lokatie moeten verhuizen omdat Portaal, de verhuurder, andere plannen heeft met de huidige plek. Hoewel de organisatie haar uiterste best doet is er nog geen oplossing gevonden. De Kledingbank heeft 2200 cliënten en draait op ongeveer 65 vrijwilligers zonder een cent subsidie. Het afgelopen jaar steeg het aantal aanvragen met 25%. De Kledingbank in Amersfoort is de op één na grootste in Nederland.

De Weggeefwinkel bevindt zich op een plek die de gemeente wil verkopen en zou daarom weg moeten. Maar liefst 8000 klanten bezoeken de Weggeefwinkel jaarlijks. Er is dus duidelijk grote behoefte aan deze voorziening. Daarnaast heeft de Weggeefwinkel ook een maatschappelijke en sociale functie voor de bewoners die om de lokatie heen wonen. Eigenlijk heeft Amersfoort een gratis buurthuis op de Keerkring dat echt niet zomaar mag verdwijnen.