Opschudding in het gemeentehuis

10 januari 2013

Opschudding in het gemeentehuis

Actie van de SP levert bijna 2300 handtekeningen op!

Handtekeningenactie behoud schoolzwemmen Leusden

Het leek wel een overval. Al die actievoerende SP’ers en leden van de gebruikersgroep Octopus in het gemeentehuis van Leusden op bezoek bij de gemeenteraad! Volgens de journalist van de Leusder Krant was het uniek wat er gebeurde.

Nooit gebeurt er wat en dan komen er ineens tientallen mensen de doorgaans rustige gemeenteraadsvergadering binnen lopen en vele duizenden handtekeningen aanbieden. De burgemeester en de gemeenteraadsleden moesten er zichtbaar aan wennen. Toch werden we gastvrij ontvangen en voelde je stilletjes de waardering van menig gemeenteraadslid.

Handtekeningenactie behoud schoolzwemmen Leusden

De actie tegen het afschaffen van het schoolzwemmen was dan ook een doorslaand succes. De Leusdenaren die de petitie ondertekenden waren volstrekt duidelijk. Dat schoolzwemmen moet opnieuw op de agenda van de raad!

Dit rampzalige besluit om het schoolzwemmen te schrappen ondermijnt de veiligheid en de gezondheid van kinderen en in het bijzonder van de kinderen uit gezinnen die geen 800 euro kunnen opbrengen om het zwemmen zelf te betalen. En dat zijn ook in Leusden steeds meer gezinnen.

Jan Miedema van de gebruikersgroep Octopus heeft dit in zijn toespraak heel helder verwoord. Toen hij zijn betoog nog wat wilde toelichten werd hij afgekapt, de burgemeester was onverbiddelijk, meer ruimte dan het voorlezen van de tekst was er niet. Erg jammer, want zo’n bevolkingsinitiatief is uitzonderlijk in Leusden.

Handtekeningenactie behoud schoolzwemmen Leusden

Nadat Jolieke en Jan de petitie formeel hadden aangeboden gaf burgemeester Annemieke Vermeulen aan, dat de petitie niet op de agenda van deze raadsvergadering stond en dat wij dat nog nader zullen horen.

Later vernamen we dat de petitie toch dezelfde avond aan de orde is geweest. De CU/SGP fractie heeft nog geprobeerd de gemeenteraad te overtuigen een onderzoek te laten verrichten naar het aantal leerlingen dat in groep 4 nog geen zwemdiploma had, maar dat werd door de rest van de gemeenteraad niet serieus genomen.

VVD raadslid Ligtermoet noemde dat betutteling, want het schoolzwemmen zou een zaak zijn voor de ouders. Ook de eens linkse bondgenoten van GroenLinks en PvdA gaven niet thuis en daarmee bleek dat de voltallige Raad geen behoefte had het afschaffen van het schoolzwemmen opnieuw aan de orde te stellen.

Daarmee is een bevolkingsinitiatief op een zeer dubieuze wijze afgeschoten. Bij onze volksvertegenwoordigers was er, op een enkele partij na, geen enkel begrip voor de hoge kosten van zwemlessen voor niet vermogende ouders en de veiligheid van de kinderen in een gebied met veel sloten en water.

Helaas blijkt dat volgens de grote meerderheid van de Raad met name een probleem voor de ouders te zijn, want het is hun verantwoordelijkheid. Die repeterende neoliberale kortzichtigheid horen we te veel. Men spreekt over betutteling als juist de gemeentelijke overheid haar verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Handtekeningenactie behoud schoolzwemmen Leusden

Ondanks de grote respons in de bevolking zijn al de ondertekenaars van de petitie afgescheept met een zeer onbevredigend antwoord. Wij hebben de discussie door de werkwijze van de Raad niet eens kritisch kunnen volgen op de publieke tribune. Er worden duizenden Leusdenaren door hun eigen gekozen Raad genegeerd.

Wij zullen ons nu gaan beraden welke mogelijkheden ons, in overleg met de gebruikersgroep, nog ten dienste staan. Wordt dus vervolgd!

Tot slot willen wij alle leden bedanken voor hun inzet bij het verzamelen van de duizenden handtekeningen!