Groene stad wil niet kappen met kappen!

18 februari 2013

Groene stad wil niet kappen met kappen!

Amersfoort was in 2006 de groenste stad van Nederland en een jaar later zelfs van Europa. Daar is niet veel meer van over. De stad is kampioen kappen van bomen geworden.

In het Beekdal (Park Randenbroek) zijn bijna 1700 bomen gekapt. In een uiterste poging om een restant bomen te redden nabij de Vosheuvel diende de SP, samen met de BPA, een motie in de bomenkap stil te leggen. De motie was ook bedoeld om even een pas op de plaats te maken en te kijken wat er de afgelopen tijd is gebeurd en of dit nu is wat de raad wilde.

Een meerderheid van de gemeenteraad steunde de motie niet; volgens de Pvda, VVD, GroenLinks, D66 en CU zijn we op de goede weg. Raadslid Frits Schoenmaker noemt de onderhoudsplannen kaalslag. ,,Veel collega-raadsleden, die tegen de motie stemden, vinden dat volgens mij ook, maar hebben het lef niet deze kaalslag te stoppen.’’

Hieronder enkele uitspraken van politieke partijen tijdens de behandeling van de motie.

Verantwoordelijk wethouder Van den Berg (D66) had moeite nu het eindbeeld te zien: een voor generaties duurzaam park, maar vond stoppen onverstandig. ,,De bomen dragen nu geen blad. Alle ondergroei is weggehaald. Op termijn worden circa 8000 struiken teruggeplaatst. De huidige zichtlijnen zullen voor een groot deel weer verdwijnen. Het is onverstandig nu te stoppen. Als bomen die nu blijven staan op een later moment moeten worden gekapt, zal de jonge aanplant daaronder lijden. Begrijpt de inwoners en hun betrokkenheid. Vraagt niet in de bouwput te kijken, maar het perspectief voor ogen te houden dat is afgesproken.’’

Van Vliet (GroenLinks) begreep de onrust die er is, maar deed niets. ,,Er wordt flink ingegrepen. Het park is primair voor recreatie. De Beek is een ecologische zone. Het inrichtingsplan voldoet aan die visie. Zie geen aanleiding het plan te wijzigen of de uitvoering ervan stil te leggen.

Smit (Groep Van Vliet) was enorm geschrokken van de huidige staat van het park. Hij vraagt zich af of de plannenmakers zich dit hebben gerealiseerd. ,,Het hoeft niet zo rigoureus. Het kan gefaseerd en in betere samenwerking. Het is vaak de vraag of het noodzakelijk is wat technici willen. Ik heb het idee dat het te ver is doorgeschoten.’’

Oostlander-Çetin (CDA) was geschrokken van de uitvoering van de plannen. ,,We hebben ingestemd met het Inrichting- en beheerplan van park Randenbroek, maar gezien de commotie die er al was, werden een zeer zorgvuldig proces en uitvoeringswijze verwacht. Het is niet goed als de kap nu doorgaat.’’

Voogt (VVD) kwam niet verder dan een plannetje om 30 april twee bomen te planten voor Willem-Alexander en Maxima.

Kennedy-Doornbos (ChristenUnie) heeft met bloedend hart door het park gelopen, maar daar bleef het bij. ,,We hebben de plannen altijd gesteund, met de gedachte dat groot onderhoud noodzakelijk was. Is er niet te veel gekapt? Is het rechtmatig gegaan? Is de raad goed voorgelicht?

De nieuwe wethouder Van Muilekom (PvdA) vond dat het achterstallig onderhoud bij het Beekdal wel erg groot moet zijn geweest. ,,Er wordt rigoureus huisgehouden in Park Randenbroek. Er is nu sprake van een tranendal. Pas over vijf jaar of later kan weer worden gesproken over een mooi Beekdal.’’ En gewoon tegen de motie stemmen.

Motie SP en BPA: Bomenkap Park Randenbroek stilleggen.
StadAmersfoort - SP en BPA: Bomenkap in Park Randenbroek Stilleggen.