Bomenkap Park Randenbroek 2 weken stilgelegd

1 maart 2013

Bomenkap Park Randenbroek 2 weken stilgelegd

Bomenkap

De bomenkap in Park Randenbroek ligt voorlopig twee weken stil. Dat is het resultaat van de twee moties die de SP-fractie afgelopen dinsdag indiende. Vragen die zijn blijven liggen worden vrijdag beantwoord. In de afgelopen weken zijn er ernstige feiten boven water gekomen: meerdere onterecht omgezaagde bomen.

De fractie van de SP merkte dat het vertrouwen in de gemeente begint af te brokkelen. Dat vertrouwen moet worden teruggewonnen. Vandaar de motie ‘Pas op de plaats maken’. Daarin wordt gevraagd de werkzaamheden 4 tot 6 weken stil te leggen.

In die tijd kan de wethouder aan de raad uitleggen waarom hij is afgeweken van het inrichting- en beheerplan. Verder kan worden gekeken of er nog meer bomen onterecht zijn gekapt om aan de hand daarvan maatregelen te treffen.

Verontruste burgers hebben middels een aantal steekproeven in het relatief klein gebied ontdekt dat er meerdere bomen zijn gekapt die niet op de kaplijst zijn terug te vinden. Dinsdag waren dat er dertien, maar de aantallen lopen op. Terwijl de wethouder twee weken geleden nog verzekerde dat die ene boom een vergissing was. Maar nu lijkt het er op dat er structureel iets mis is.

Pijnlijk detail is dat de boomstronken binnen een week zijn verwijderd nadat onder raadsleden bekend was geworden dat er nog meer bomen onterecht gekapt zijn. De SP-fractie liet in het midden of de verwijdering op toeval berustte, maar opmerkelijk vond ze het wel.

Er zijn meer zaken die op zijn gevallen. Zo lijkt het er op dat gebruik wordt gemaakt van oude kaarten, omdat bomen die in 2010 zijn gekapt nog steeds op de gebruikte kaarten staan. Verder zijn er bomen gekapt zonder merkteken.

Met de criteria om een boom te mogen kappen is ook iets vreemds aan de hand. In het kap-plan staat dat bomen moeten voldoen aan 2 criteria (levensduur moet kleiner zijn dan 10 jaar en ze moeten een slechte conditie hebben. Op de kap-lijst staan bomen die alleen aan 1 van 2 criteria voldoen.

Kortom er liggen nogal wat zaken die uitgelegd moeten worden. Maar de onterecht gekapte bomen is toch de bom onder deze zaak en dat vraagt nu snel om duidelijkheid: niet alleen richting de gemeenteraad, maar zeker richting de bewoners van Amersfoort.

Op 1 maart staat er een overleg gepland met raadsleden en de wethouder.

SP Motie 1: Bomenkap Park Randenbroek: Kijken wat er fout ging (pdf)
SP Motie 2: Bomenkap Park Randenbroek: Pas op de plaats maken (pdf)
DeStadAmersfoort: Bomenkap Park Randenbroek stilgelegd
Amersfoort Dichtbij: Bomenkap park Randenbroek per direct stilgelegd