Bomenkap Park Randenbroek gestopt

14 maart 2013

Bomenkap Park Randenbroek gestopt

De kapwerkzaamheden in park Randenbroek worden aan een onderzoek onderworpen. Maandag kwam een bewoner met bewijzen dat nog eens 36 bomen waarschijnlijk zonder vergunning zijn omgezaagd. Wethouder Van den Berg kon niet anders dan de motie van de SP overnemen, waarin om een onderzoek werd gevraagd en om herplant van onterecht omgezaagde bomen.

SP-raadslid Frits Schoenmaker noemde de uitkomst verrassend, maar zeer terecht. "De wethouder kon dinsdagavond niet anders dan het boetekleed aantrekken, want het aantal bomen liep alleen maar op. Dankzij de vasthoudendheid van een aantal burgers hebben we bereikt dat de kap verder is stilgelegd."

In het onderzoek wordt gekeken of bomen wel of niet terecht zijn gekapt; voor bomen die onterecht zijn gekapt geldt de plicht tot herplanting.

De fractie van de SP diende 4 februari al een soortgelijke motie in, maar die werd door de gemeenteraad verworpen. Nadat de wethouder had verzekerd dat er maar één boom ten onrechte was omgekapt. Voor die boom heeft de wethouder zichzelf een proces-verbaal gegeven. Dat kan straks nog op een duur geintje uitlopen.

Twee weken later werd de kap twee weken stilgelegd, nadat de SP-fractie opnieuw een motie had ingediend. Ook toen werden er nieuwe gegevens bekend over kappen zonder vergunning.

Gemeente Amersfoort: Kap bomen Park Randenbroek gestop
Motie SP Amersfoort: Bomenkap Park Randenbroek (slotakkoord?) (pdf)
RTV Utrecht: Bomenkap Park Randenbroek helemaal stopgezet