Enquête wijst op weerstand tegen koopzondag

25 juni 2013

Enquête wijst op weerstand tegen koopzondag

De eerste resultaten van het onderzoek onder winkeleigenaars, medewerkers en consumenten naar de ruimere openstelling van winkels op zondag wijst er op dat met name winkeliers en werknemers hier niet op zitten te wachten.

Deze enquêtes zijn uitsluitend verspreid via de winkeliersverenigingen en niet in de achterban van de ChristenUnie en SP. Ook in twee lokale kranten zijn deze enquêtes genoemd. De enquêtes werden door 102 respondenten ingevuld. De enquête is overigens nog niet gesloten en kan nog steeds hier worden ingevuld.

Winkeliers

60% van de winkeliers wil afschaffing van de koopzondagen, 20% wil handhaving van de huidige situatie en 20% wil elke zondag open zijn.
80% zegt de winkel niet vaker op zondag open te zullen doen, als de grote winkels in hun eigen winkelcentrum wel elke zondag open zijn. Maar een ruime meerderheid zal waarschijnlijk wel de zondagstoeslag afschaffen als die mogelijkheid wordt geboden.

De winkeliers die liever niet willen meedoen, vrezen voor de tijd die zij kunnen doorbrengen met hun gezin of vrije tijd. Daarnaast denken ze dat hun winstmarges zullen afnemen, omdat ze meer personeel moeten aannemen – dat dubbel betaald moet worden – en de consument het geld maar een keer kan uitgeven.

Een winkelier spreekt de verwachting uit grootwinkelbedrijven vooral jongeren van 16 tot 19 jaar zullen aannemen, die automatisch worden ontslagen zodra ze drie jaar hebben gewerkt en hen een vast contract zou moeten worden geboden. Een andere winkelier denkt dat de winkels in de buitenwijken omzet zullen verliezen aan de binnenstad.

Werknemers

75% van de werknemers wil niet vaker op zondag werken, omdat ze die vrije dag waarderen om leuke dingen te doen met gezin en vrienden. Een kwart van de werknemers wil dat juist wel, zelfs als de zondagstoeslag wordt afgeschaft.

Consumenten en inwoners

De enquête onder consumenten en inwoners leverde de meest uiteenlopende reacties op. Van “een prachtig voorstel om Amersfoort naar de 21ste eeuw te brengen, weg met de overheidsbetutteling” tot “faliekant tegen, mordicus tegen, maar daar heeft het bestuur toch schijt aan.”

40% van de inwoners wil geen of minder koopzondagen, 40% wil het maximale aantal koopzondagen en 20% wil handhaving van de huidige situatie.

De helft van de respondenten denkt dat door deze ontwikkeling het winkelaanbod zal verschralen (meer grote en minder kleine winkels) en dat de druk om meer te werken zal toenemen. 60% doet niet graag boodschappen zondag en vindt de ruimere openstelling van winkels op zondag een negatieve ontwikkeling.

Veel inwoners geven duidelijk aan dat ze geen christen zijn, maar de zondagsrust wel waarderen.