Geen chloor over ons spoor!

5 juni 2013

Geen chloor over ons spoor!

De SP fractie heeft via een motie het college van Amersfoort opgeroepen om er alles aan te doen om te voorkomen dat er in de toekomst nog chloortreinen over het grondgebied van Amersfoort rijden.

De SP zet zich al jaren in tegen de nog regelmatig terugkerende chloortransporten in Amersfoort. Wij vinden het onverantwoord dat zulke gevaarlijke transporten door een dichtbevolkt gebied als Amersfoort plaatsvinden. Recentelijk nog hebben we in Belgiƫ kunnen zien hoe vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor de volksgezondheid kunnen bedreigen.

Ook in Amersfoort zijn er incidenten geweest. Zo is er vlakbij centraal station Amersfoort een incident geweest met een wagon die gevaarlijk gas lekte. En naar nu blijkt hebben er bij het afgelopen chloortransport in maart diverse onregelmatigheden plaatsgevonden. Zo is er een verkeerd spoor gebruikt dat niet extra beveiligd is voor chloortransport, zijn er in strijd met het draaiboek en met de milieuvergunning voorbereidingen getroffen voor een locomotiefwissel op het rangeeremplacement, en is er afgeweken van de voorgeschreven dienstregeling.

Wij zijn blij dat inmiddels ook andere partijen in Amersfoort zoals b.v. het CDA zich zorgen beginnen te maken over de chloortransporten. Dat is wel rijkelijk laat, want toen wij in 2011 via een protestmars het college wezen op de gevaren van deze transporten gaven zij niet thuis. Het best haalbare bleek indertijd een bezoekje van onze burgemeester aan Den Haag. De incidenten met het transport in maart tonen aan dat dit weinig heeft opgeleverd.

Laten we niet wachten tot het hier ook misgaat net zoals in Belgiƫ. Hoeveel veiligheidsmaatregelen je ook neemt, het kan altijd misgaan. Daarom horen chloortransporten niet thuis in een dichtbevolkt gebied als Amersfoort, en de gemeente dient dan ook keihard Nee! te roepen tegen deze transporten!

RTV Utrecht: Fouten bij chloortransport Amersfoort
Onderzoek naar onregelmatigheden tijdens chloortransport