Gelijk krijgen is niet leuk

7 juni 2013

Gelijk krijgen is niet leuk

Het nieuwe college is nu een kwartaal bezig in onze stad. De verpakking oogt enorm sociaal, maar de inhoud verschilt nauwelijks van wat we de afgelopen drie jaar hebben moeten aanhoren. Eerlijk gezegd was dat precies waar de SP-fractie voor vreesde.

De PvdA koos na de collegecrisis in december voor samenwerking met de VVD en D66. En dat heeft een prijs. De Kersenbaan moet, hoe dan ook, doorgaan, de Westelijke Ontsluiting staat redelijk in de stijgers en het onbebouwd Beekdal is onderweg.

Daarnaast wil de PvdA persé haar troetelkindjes uit het verleden, Amersfoort Vernieuwt en de Hogewegzone, met inbegrip van het onnodig dure zwembad, realiseren. En tja, dan zijn er natuurlijk te weinig middelen over om goede WMO-zorg, een fatsoenlijke sociale zekerheid en echte ontmoetingsplaatsen in wijken overeind te houden.

Retoriek

Als je de PvdA-wethouders hoort spreken lijkt er een sociale revolutie in Amersfoort gaande. Alles gebeurt nu in "de wijk". Jeugd- en thuiszorg worden "wijkgericht" aangepakt. Prachtig toch? Wij SP'ers houden daarvan. Schreef Agnes Kant niet ooit dat prachtige rapport "De buurt, de schaal van de toekomst"? Een inhoudelijke visie op wijkgerichte aanpak voor zorg, onderwijs, sociale samenhang en veiligheid. Zou dat zijn wat de PvdA-wethouders bedoelen als zij het over hun wijkgerichte aanpak hebben? Ik vrees van niet.

Het kabinet voert vanuit Den Haag een enorme kaalslag door in de thuis- en jeugdzorg. Straks komen al die uitgeklede taken op het bordje van de gemeente terecht. Dat gaat geld kosten... Of niet. Zo'n college kan namelijk twee dingen doen. Ofwel geld vrijspelen om een aanvaardbare kwaliteit van diverse soorten zorg op peil te houden, of onder het mom van "wijkgericht" werken minimumpakketten aanbieden in de vorm van doorverwijsloketten waar de kwaliteit en professionaliteit uit is wegbezuinigd.

Hoewel de voornemens van het college nog erg vaag zijn valt te vrezen dat voor de tweede optie gekozen gaat worden. Zo zouden de nog te vormen Steun- en Informatie Punten (STIPS meervoud) voor een zeer groot deel uit vrijwilligers gaan bestaan. Even nadenken. Straks zullen er door het kabinetsbeleid vele duizenden thuiszorgmedewerkers zonder werk komen te zitten. Worden dat de nieuwe "vrijwilligers" die in die STIPS zorgtaken met behoud van uitkering moeten uitvoeren? Praktisch hoor, zeker goedkoop, maar vooral asociaal.

Kersenbaan schaamteloos doorgedrukt

De manier waarop dit college de Kersenbaan heeft doorgedrukt is schaamteloos. Tot voor kort was dit project nog erg omstreden. Vooral omdat er aanwijzingen waren dat de uitvoering uiteindelijk veel duurder uit zou vallen dan begroot.

Om de critici te sussen werd er in het coalitieakkoord gezet dat er eerst onderzocht zou worden of het project wel binnen het budget kon worden uitgevoerd. Pas daarna zou de aanbesteding volgen. Iedereen dacht natuurlijk dat de gemeenteraad nog aan zet zou komen.

Maar wat doet dit college? Ze verklaren het onderzoek geheim en laten via de pers weten dat de aanbesteding al gestart is. Dag gemeenteraad.

De SP-fractie zal geen gelegenheid onbenut laten om deze ordinaire machtspolitiek aan de kaak te stellen.

Ad Meijer,
fractievoorzitter SP