Raad reageert lauw op problemen psychiatrische patienten

18 juni 2013

Raad reageert lauw op problemen psychiatrische patienten

Raadspeiling Zon & Schild

Binnenkort zal de psychiatrische instelling Zon en Schild starten met het uit de instelling plaatsen van patiënten. Tegelijkertijd worden de beschermde woningen van Zon en Schild in de stad ook verminderd omdat er in totaal 3,5 miljoen moet worden bezuinigd.

De patiënten zullen opgevangen moeten worden door de gemeente. Zij krijgt vanuit de overheid de plicht hiertoe. De bewoners dreigen nu tussen wal en schip te vallen omdat de gemeente ook moet bezuinigen.

SP fractievoorzitter Ad Meijer heeft enkele weken geleden hierover vragen gesteld aan wethouder Lubbinge. De antwoorden van Lubbinge waren echter zo onbevredigend dat de SP op dinsdag 18 juni een bijeenkomst heeft georganiseerd om de raad te peilen.

Deze verliep teleurstellend: Zowel de grootste fracties (VVD en PVDA) als wethouder Lubbinge bagatelliseren de problemen door de verantwoordelijkheid bij Zon en Schild te leggen en te stellen dat vele patiënten naar andere gemeenten zullen verhuizen. Een schrale troost voor de patiënten is dat de wethouder een raadsinformatiebrief zal opstellen en dat de wethouder nu na deze peiling wel bereid is om met Zon en Schild te gaan praten.

De reactie van Kima van der Meer, lid van de cliëntenraad en een van de insprekers: “Zowel raadsleden als de wethouder weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen voor het capaciteitsvraagstuk rond beschermd wonen. In plaats daarvan legt men alle verantwoordelijkheid neer bij de directie van Zon en Schild. Die verklaart op zijn beurt niet langer verantwoordelijk te zijn voor de uitgeplaatste patiënten, omdat de overheid heeft bepaald dat beschermd wonen niet langer een taak is van de psychiatrische instelling”.

Er lijkt weinig besef van de ernstige gevolgen die deze operatie voor de psychiatrische patiënten van Amersfoort gaat hebben.