Westtangent komt er, dat is zeker

22 juli 2013

Westtangent komt er, dat is zeker

De snoepkast Westtangent zit op slot en Pvda, GroenLinks en D66 hebben de sleutel aan de VVD gegeven.

Het wordt de variant 7b, een klein 75 miljoen euro, en niet anders. Raadslid Smit-Alvarez (Pvda) gaf in De Ronde van dinsdag 25 juni toe dat deze variant de enige optie is. Want de Provincie (lees VVD-gedeputeerde Van Lunteren) gaat nooit akkoord met de variant 2, die 15 tot 20 miljoen kost en de aanpassingen op de bestaande route zal plaatsvinden.

VVD-wethouder Buijtelaar ontkende en bevestigde de mening van Smit-Alvarez niet. Hij hield zich van domme, maar zou de variant 2 wel bij de Provincie verdedigen, mocht het zover komen.

Komt het zo ver, dat de Amersfoortse wethouder variant 2 zal moeten verdedigen bij de Provincie? Nee.

Met het colatitie-akkoord zijn tegelijk afspraken gemaakt met de Provincie (Van Lunteren VVD) en mininster Hennis van Defensie (VVD) over de westelijke ontsluiting. Het extra geld bovenop de 60 miljoen euro komt van de Provincie, maar dat krijgen we nu niet te horen.

Want de wethouder zal na zwaar en goed overleg met de Provincie bekend maken dat het extra geld binnen is. Van Lunteren houdt het in de krant van 12 juli (AD/Amersfoort) nog spannend door op te laten tekenen dat de ontbrekende miljoenen geen taak van de Provincie alleen is.

De variant 7b wordt zo dicht mogelijk tegen de Aletta Jacobslaan aangelegd. Zodat het college na zware onderhandelingen met defensie kan zeggen dat het gelukt is de weg op te schuiven richting het kazerneterrein. Waarmee de participanten ook tevreden zijn gesteld.

Erkende tegenstander van een tunnel GroenLinks heeft als wisselgeld 6 ton groencompensatie rond de westtangent gekregen. D66 vindt deze variant voor een tunnel van deze prijs wel acceptabel.

De Pvda mag zich uitleven met de Stips, niet zes volgend jaar, maar eerst maar één. De Pvda die ongegeneerd 75 miljoen euro belastinggeld uit gaat geven. De partij noemt daarbij als reden de leefbaarheid voor de mensen langs de Daam Fockemalaan. Wat krijgen deze mensen ervoor terug: een veel drukkere weg in hun achtertuin. Tel uit je winst.

De politiek en de burgers van Amersfoort wordt een oor aangenaaid door politici die uitgeven van andermans geld tot hun hobby hebben gemaakt. ‘’Als wij het niet opmaken dan doet iemand anders het wel.”

De nut en noodzaak van deze weg is nog steeds niet aangetoond. Het aantal verkeersbewegingen stijgt al ruim 10 jaar niet meer; er zelfs sprake van een afname! De nieuwe weg zal veel verkeer aantrekken, zo’n 40 tot 50 procent meer. De weg zal binnen de kortste keren vollopen en eindigen met files bij de Stichtse Rotonde en de Amsterdamseweg, die het verkeersaanbod niet kunnen afwikkelen.

VVD legt college van B en W haar wil op. Complimenten voor de VVD.

Er was nog hoop voor de collegepartijen door de motie van de SP te steunen, die het college vraagt haar eigen coalitie-akkoord uit te voeren. Maar zij hebben de kans verkeken zo’n 50 miljoen euro te besparen.