Sober omgaan met dienstreizen!

17 augustus 2013

Sober omgaan met dienstreizen!

Uit een publicatie in AC/AD vandaag blijkt dat burgemeester Bolsius de afgelopen anderhalf jaar meer dan 700 keer gebruik van de dienstauto met chauffeur heeft gemaakt. Ook komt naar voren dat de burgemeester regelmatig voor korte afstanden de dienstauto inzet.

Een sobere omgang met dienstauto's is in dit bezuinigingstijdperk geboden. Het beeld ontstaat zo dat bezuinigingen alleen maar gelden voor gewone Amersfoorters die van gemeentelijke voorzieningen afhangen en dat er voor bestuurders andere normen gelden. Dit beeld is schadelijk voor de stad en schadelijk voor de politiek.

De SP-fractie heeft het college inmiddels de volgende vragen gesteld:

• Onderschrijft u het in het AD gestelde dat de burgemeester de afgelopen anderhalf jaar meer dan 700 keer gebruik van de dienstauto met chauffeur heeft gemaakt en hoe verklaart u dit, op het oog, grote aantal ritten?
  • Hoeveel keer heeft de burgemeester de afgelopen anderhalf jaar gebruik gemaakt van de dienstauto voor bestemmingen die minder dan 10 minuten lopen van het stadhuis verwijderd zijn en wat was in al die gevallen - gespecificeerd aangeven - de reden dat er toen voor de dienstauto gekozen is?
  • Onderschrijft u de opvatting van de SP-fractie dat, nu meer dan ooit, een sober gebruik van een dienstauto door een burgemeester geboden is en acht u de ruim 700 ritten in anderhalf jaar verenigbaar met de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente Amersfoort? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  • Overweegt u aanpassingen naar aanleiding van het in AC/AD geconstateerde reisgedrag en, zo ja, welke?