Busvervoer naar nieuwe ziekenhuis voor alle inwoners van Leusden!

11 september 2013

Busvervoer naar nieuwe ziekenhuis voor alle inwoners van Leusden!

Busactie voor Leusden in Provinciale Staten Utrecht

Maandag 9 september 2013 heeft de SP Leusden aan verantwoordelijk gedeputeerde Remco van Lunteren de uitkomsten van een enquête over het openbaar vervoer in Leusden overhandigd. Dit heeft plaatsgevonden tijdens een bijeenkomst van de Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie in het Provinciehuis.

De SP maakt zich steeds meer zorgen over de realisering van het rechtstreekse busvervoer van Leusden, Stoutenburg en Achterveld naar het nieuwe ziekenhuis aan de Maatweg in Amersfoort. De gemeente Leusden wil niet betalen, maar bij de provincie staat de deur nog op een kier.

De SP vindt het onaanvaardbaar dat het nieuwe ziekenhuis voor bewoners uit Achterveld en Stoutenburg met openbaar vervoer onbereikbaar wordt. De partij stelt dat het nieuwe ziekenhuis voor iedereen in de gemeente Leusden bereikbaar moet zijn.

Busactie voor Leusden in Provinciale Staten Utrecht

Zoals eerder gepubliceerd ging de SP dit jaar in Achterveld langs de deuren om van de dorpsgenoten te vernemen hoe zij het openbaar vervoer vanuit hun dorp ervaren. Uit de enquête blijkt dat 70% zeer ontevreden is over het openbaar vervoer. De buurtbus voldoet in hun ogen niet.

Tevens blijkt dat 90 % van de ondervraagden het noodzakelijk vindt dat er een rechtstreekse verbinding komt met het nieuwe ziekenhuis. De SP vindt met hen dat het nieuwe ziekenhuis zonder allerlei ingewikkelde overstapacties en binnen redelijke tijd bereikbaar dient te zijn.

Busactie voor Leusden in Provinciale Staten Utrecht

De SP betreurt dat de raadsfracties in Leusden geen geld beschikbaar willen stellen vanwege de steeds wisselende en volstrekt willekeurige kostenplaatjes van Connexxion. D66 was voorstander van de rechtstreekse verbinding, maar heeft nu al snel weer de handdoek gegooid, aldus de SP.

Tijdens de vergadering van de Statencommissie pleitte de SP er voor dat de provincie wel haar verantwoordelijkheid neemt, met Connexxion verder onderhandeld en de buslijn samen met de gemeente Leusden voor alle inwoners realiseert.