Chloortreinen, huisuitzettingen, thuiszorg en huurdersbelangen

10 september 2013

Chloortreinen, huisuitzettingen, thuiszorg en huurdersbelangen

Op 10 september komen in de gemeenteraad een aantal belangrijke voorstellen van de SP aan bod. Zo willen wij dat de Amersfoortse raad uitspreekt geen chloortreinen meer in onze stad te willen. Als er een ongeluk gebeurt waarbij chloor vrijkomt zullen er enorm veel slachtoffers vallen.

De SP heeft al enkele malen actie gevoerd tegen deze chloortreinen. Hoewel de chloortransporten nog maar eens per twee jaar plaats vinden blijven de risico's onverantwoord groot. Toen onlangs bleek dat het veiligheidssysteem niet goed had gefunctioneerd was dat voor de SP aanleiding om opnieuw in actie te komen.

De gemeente heeft eigenlijk maar weinig over chloortransporten te zeggen. De rijksoverheid wel. De SP hoopt nu dat zoveel mogelijk gemeenten langs de chloortreinroute uitspreken dat ze deze transporten niet meer op hun grondgebied willen. Dan wordt de druk op de rijksoverheid groter om met de industrie nieuwe afspraken te maken zodat zulke levensgevaarlijke transporten niet meer door dichtbevolkte gebieden, als Amersfoort, hoeven te rijden.

In Amersfoort heeft de SP-afdeling flyers verspreid onder de inwoners die langs de spoorlijn wonen. Het is de SP in Hilversum onlangs gelukt om de gemeenteraad daar uit te laten spreken dat Hilversum geen chloortransporten meer op haar grondgebied wil.

Huisuitzettingen

Huisuitzettingen zijn een onaanvaardbaar gevolg van de crisis. De SP heeft in de gemeenteraad schriftelijke vragen gesteld over de situatie in Amersfoort.

Wat vooral uit de antwoorden naar voren kwam is dat de mensen die hun woning kwijtraken niet goed worden opgevangen. De SP dient nu in de gemeenteraad voorstellen in die moeten voorkomen dat mensen nog langer in caravans of op parkeerterreinen moeten slapen.

Thuiszorg

Op verschillende plaatsen in ons land ontslaan thuiszorgbedrijven nu al groepen werknemers terwijl de bezuinigingen niet voor 2015 ingaan. In Amersfoort wil de SP dit voorkomen. Daarom dienen wij nu de motie in die van Amersfoort een "ontslaggolfvrije zone voor de thuiszorg" wil maken.

Huurdersbelangen

Tot slot wil de SP dat de gemeente de Alliantie aanspreekt op de grote fouten die deze corporatie gemaakt heeft met betrekking tot de huurverhogingen. Wetten zijn overtreden en termijnen niet aangehouden. Tijd voor een krachtig signaal!