Het probleem schoolzwemmen In Leusden

2 september 2013

Het probleem schoolzwemmen In Leusden

Help het schoolzwemmen verzuipt!

Dat ieder kind van de basisschool komt met een zwemdiploma lijkt een logische zaak. In Leusden hebben zelfs 2300 mensen een handtekening geplaatst onder een dringend verzoek aan de gemeente Leusden om het schoolzwemmen opnieuw op de politieke agenda te plaatsen en om deze bezuiniging in te trekken.

Deze duizenden handtekeningen zijn door de SP en de Gebruikersgroep van zwembad Octopus verzameld. Het overgrote deel van de gemeenteraad heeft deze signalen haastig terzijde geschoven.

Te duur en eigen verantwoordelijkheid van de ouders werd opgemerkt. Alleen CU/SGP wilde gaan onderzoeken hoeveel kinderen in het basisonderwijs zonder diploma de basisschool verlaten.

Inmiddels is er een groot onderzoek van het Mulier Instituut verschenen. Dit onderzoek heeft veel publiciteit gekregen.

Op de voorpagina van het AD werd geconcludeerd dat er drie keer zo veel zwemdoden zijn gevallen. De Volkskrant citeerde de Vereniging Sport en Gemeenten waarbij deze organisatie aangaf dat er jaarlijks tien- tot vijftienduizend kinderen zonder zwemdiploma de basisschool verlaten. Tegelijkertijd daalt het aantal gemeenten dat schoolzwemmen aanbiedt van 90% in 1991 tot 42% in 2012.

SP Leusden voor behoud van het schoolzwemmen

De VSG vindt het schoolzwemmen cruciaal en stelt dat ieder kind de school zou moeten verlaten met een zwemdiploma. De SP is het daar volledig mee eens.

Leusdense partijen denken daar heel anders over. PvdA, Groen Links, VVD en CDA negeren de duizenden handtekeningen van Leusdenaren en de motie van CU/SGP!

De SP verwacht naar aanleiding van bovengenoemde signalen vanuit de bewoners dat er minimaal in kaart wordt gebracht welke kinderen extra aandacht nodig hebben op zwemgebied.

Wanneer dat noodzakelijk blijkt zullen middelen moeten worden vrijgemaakt om aan alle inwoners, ook aan kinderen met minder draagkrachtige ouders, een veilig bestaan te bieden!

Wordt vervolgd, want gelukkig komen er in 2014 gemeenteraadsverkiezingen waarbij deze zaak ongetwijfeld bij het stemgedrag een rol gaat spelen!

Namens SP Leusden
Joop Welter

Volkskrant: Aantal kinderen zonder zwemdiploma stijgt