VHB laat zich inpakken door Alliantie

11 november 2013

VHB laat zich inpakken door Alliantie

Vereniging Huurdersbelangen (VHB) heeft zich met een kluitje in het riet laten sturen door woningcorporatie De Alliantie. De SP Amersfoort vindt de oplossing voor de huurders die niet op tijd een nieuwe huuraanzegging hebben ontvangen beneden de maat.

Uit een notitie van het Amersfoorts college blijkt dat de VHB en De Alliantie onlangs hebben besloten dat alleen huurders die voor 18 juli hebben gereageerd per 1 oktober hun nieuwe en hogere huur gaan betalen.

"De datum van 18 juli is volstrekt willekeurig gekozen en geldt alleen voor mensen die voor die datum hebben gereageerd." Bestuurslid Frits Schoenmaker noemt het rechtsongelijkheid en het creëren van tweedeling. "Daarbij is dit slechts het topje van de ijsberg omdat niet iedereen reageert of het op tijd in de gaten heeft."

Eind augustus was de SP nog blij met de vuist die de VHB leek te maken richting De Alliantie inzake de chaos bij de huurverhoging. Die vuist is een wassen neus gebleken.

Het SP-bestuurslid is bijzonder verbaasd dat de VHB met deze regeling akkoord is gegaan. "In augustus overwoog de VHB nog juridische stappen. Voorzitter Krottje vond de datum van 17 juli niet terecht, want de huurder kon nog bezwaar maken tot 1 september, twee maanden na de wettelijke huurverhoging. Het is dus interessant hoeveel bezwaren er na 17 of 18 juli nog bij de VHB zijn binnengekomen."

De SP vindt dat VHB haar ferme taal niet heeft waargemaakt en opnieuw tekort is geschoten in haar taak als belangenvertegenwoordiger voor de huurder. "De VHB heeft zich laten inpakken door de Alliantie, terwijl zij dit eerder met kracht heeft ontkend."

Wat is de winst? Dat huurders die voor 17/18 juli bezwaar hebben gemaakt de huurverhoging per 1 oktober moeten betalen in plaats van 1 juli, zoals de Alliantie eerder had voorgesteld. Aan de andere kant moet iedere huurder die niet heeft gereageerd of pas na 17/18 juli gewoon de hogere huur per 1 juli betalen.

Waarom de SP zich hier zo druk maakt, is omdat ook woningcorporaties zich aan de wet moeten houden. En die wet schrijft voor dat huurder twee maanden voor 1 juli een brief moeten krijgen waarin de huurverhoging staat.

De fractie van de SP heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld.