SP Leusden in actie: de kraam op de Hamershof

2 december 2013

SP Leusden in actie: de kraam op de Hamershof

Zaterdag 23 november stond de SP Leusden weer met de kraam op de Hamershof. Via de kraam hebben we de Leusdenaren opgeroepen deel te nemen aan de FNV manifestatie voor koopkracht en echte banen... van 30 november in de Jaarbeurs in Utrecht.

Via de kraam spraken wij veel mensen die zich zorgen maken over de toekomst van de zorg in onze gemeente. Zorgen met name over de komende overdracht van taken naar de gemeenten, zoals de jeugdzorg, de thuiszorg en delen van de AWBZ. Taken die door dit kabinet over de schutting gegooid worden, waardoor de gemeenten het maar uit moeten zoeken met minder geld. En dan hebben we het nog niet over de ontbrekende deskundigheid om die overdracht professioneel te laten verlopen.

Het is dan natuurlijk niet vreemd dat we ineens over burgerparticipatie lezen en worden geconfronteerd met eigen verantwoordelijkheid, vrijwilligerswerk en mantelzorg. Mooie principes, die in de dagelijkse praktijk overigens al veel worden toegepast, maar nooit ten koste van banen en het inpikken van bestaande banen via het werken met behoud van uitkering!

Wij hebben de bezoekers van onze kraam duidelijk gemaakt dat wij ons blijven inzetten voor een goed beschikbaar openbaar vervoer naar het nieuwe ziekenhuis (dus ook voor Achterveld en Stoutenburg!), het schoolzwemmen en betaalbare sociale huurwoningen!