SP Leusden in Utrecht voor koopkracht en echte banen

2 december 2013

SP Leusden in Utrecht voor koopkracht en echte banen

Samen met ongeveer 10.000 mensen uit de bouw, zorg, schoonmaak, sociale werkvoorziening, politie, gevangeniswezen en metaal was de SP Leusden aanwezig op de FNV manifestatie van 30 november in Utrecht. De manifestatie, waarop de campagne Koopkracht en echte banen is afgetrapt, werd daarmee een groot succes. In de ochtend namen we deel aan enkele van de 26 bijeenkomsten over koopkracht en echte banen.

De enthousiaste en strijdbare deelnemers bespraken met elkaar hoe ze samen gaan optrekken om de doelstellingen te realiseren in hun organisaties. FNV voorzitter Ton Heerts hield een vloeiend en ijzersterk betoog: "Dit is een veelbelovende start. Het is heel inspirerend om zoveel actieve leden en niet-leden te ontmoeten die er met elkaar iets van willen maken en met elkaar bespreken hoe ze hun eisen voor koopkracht en echte banen kracht gaan bijzetten."

De boodschap die Ton Heerts meegaf aan vicepremier Lodewijk Asscher, namens het kabinet aanwezig, was duidelijk: stop met die enorme bezuinigingen die ervoor zorgen dat mensen hun baan kwijt raken en steeds minder koopkracht hebben. Stop met het plan om mensen in de bijstand werk aan te bieden, dat voorheen betaald werd. Investeer in mensen, zodat ze weer vertrouwen krijgen. Dan durven ze weer te besteden, en komt de economie weer op gang.

Asscher werd dan ook flink uitgefloten toen hij met een glad verhaal het kabinetsbeleid verdedigde. Hij noemde het de diepste crisis ooit. Een analyse over de oorzaken van de crisis ontbrak. Dat de steeds weer terugkomende crises wellicht de oorzaak vinden in het neoliberale beleid liet hij achterwege. Asscher vond het erg verstandig om in tijden van crisis met elkaar samen te werken. Hij voelde zich een bondgenoot van ons. Klaarblijkelijk was hij de enige die dit zo voelde, want hoongelach was zijn deel. Het boegeroep nam toe toen het kabinetsbeleid de enige goede weg noemde om uit de crisis te komen.

Ook had Ton Heerts een stevige boodschap aan werkgevers. "We moeten een einde maken aan de doorgeslagen flexibilisering. We gaan flink inzetten op echte banen, zodat mensen meer koopkracht en daarmee meer zekerheid en vertrouwen krijgen. En we eisen een fatsoenlijke loonsverhoging van 3 procent na al die jaren van matiging. Het is volstrekte lariekoek dat ze dat niet zouden kunnen betalen, er is bij veel bedrijven geld zat. Ze hebben geld op de plank liggen, maar weigeren te investeren in vernieuwing en hun mensen. Of ze denken alleen aan hun aandeelhouders. We zetten hierop in. Eerst in overleg. Maar als ze daar doof voor zijn, zijn we bereid actie te voeren."

We waren niet de enige SP’ers. Ook Kamerleden Paul Ulenbelt, Sadet Karabulut, Nine Kooiman, Arnold Merkies, Jasper van Dijk en Emile Roemer sloten zich bij de actie aan. En honderden SP'ers uit afdelingen in het hele land waren aanwezig. Helaas trokken we daarna met de demonstratie door buitenwijken en niet door het centrum van de stad. Een kleine misser tijdens een zeer geslaagde start van de acties voor koopkracht en echte banen!

Het doel van jullie is steengoed geweest.
En nu op korte termijn echt de ommezwaai maken.
Want dit grijpt echt de minderen waaronder ik val
Mijn hebben ze alles al op gevreten ik ben kaal geplukt.
Dit kaalpluk team moet geschrapt worden

vorige week gezin uit hun huis bij ons in de straat gezet.