Abvakabo: Amersfoort slecht voor thuiszorg!

16 februari 2014

Abvakabo: Amersfoort slecht voor thuiszorg!

Vakbond ABVA/KABO heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat Amersfoort slecht scoort als thuiszorggemeente. In de Top 50 van de grootste Nederlandse gemeenten staat Amersfoort op de 37e plaats. Een bedroevend resultaat!

Het gemeentebestuur dankt deze lage klassering aan:

• de te lage vergoeding die Amersfoort aan de thuiszorgbedrijven betaalt,
  • de commerciële wijze van aanbesteden,
  • het niet opnemen van het kwaliteitsdocument "Verantwoorde Hulp bij het Huishouden" in het bestek/programma van eisen,
  • het niet goed regelen van de rechten van thuiszorgmedewerkers als hun werkgever wordt overgenomen en
  • het niet handhaven van de Balkenende-norm bij thuiszorgbedrijven.

Dit is des te schrijnender omdat de SP de afgelopen periode juist op een aantal van deze onderdelen verbetervoorstellen in de gemeenteraad heeft ingediend die door het college, gevolgd door een raadsmeerderheid, achteloos aan de kant zijn geschoven, zoals b.v.:

Wie een thuiszorgbedrijf minder dan 20,- euro betaalt weet dat de thuiszorgmedewerker nooit een minimumloon uitbetaald kan krijgen. Als je commercieel Europees blijft aanbesteden komt de kwaliteit van de zorg in het gedrang.

Wat het niet opnemen van behoud van loon- en arbeidsrechten bij overnames in het aanbestedingsbestek betekent hebben we kunnen zien toen TSN het bedrijf Amant Thuiszorg overnam. Alle rechten van de betrokken thuiszorgwerkers zijn teruggeschroefd.

Het beleid van het kabinet Rutte-Samson en de invulling daarvan door het huidige Amersfoortse college zal er voor zorgen dat er aanzienlijk meer thuiszorgbedrijven gaan fuseren, dus dat dreigt op een sociale ellende uit te draaien.

Het niet handhaven van de Balkenende-norm bij thuiszorgbedrijven tenslotte leidt tot onaanvaardbaar hoge salarissen bij thuiszorgmanagers en daardoor onderbetaling van de medewerkers.

SP wil uitleg van College

Nu dit Amersfoorts college met betrekking tot de komende decentralisatie van de thuiszorg geen taken en verantwoordelijkheden voor de thuiszorg heeft vastgelegd en bovendien geen extra middelen vrijmaakt om de kortingen van het kabinet op te vangen dreigt dit beleid uit te draaien op een sociale kaalslag met thuiszorgmedewerkers en hun cliënten als belangrijkste slachtoffers.

Aanleiding voor de SP-fractie om de volgende vragen aan het college te stellen:

• Bent u trots op deze klassering in genoemd onderzoek van ABVA/KABO?
  • Welke maatregelen overweegt u om de positie van Amersfoort op deze ranglijst aanzienlijk te verbeteren?
  • Gaat u nu wel op korte termijn over tot uitwerking en invoering van "Bestuurlijk Aanbesteden"? Zo nee, waarom niet?
  • Gaat u nu wel op korte termijn de HH1 tarieven verhogen tot boven de 20 euro? Zo nee, waarom niet?
  • Gaat u nu wel op korte termijn de HH2 tarieven verhogen tot boven de 24 euro? Zo nee, waarom niet?
  • Gaat u nu met spoed het behoud het behoud van loon- en arbeidsrechten bij overnames in het bestek overnemen? Zo nee, waarom niet?
  • Bent u voornemens alsnog van thuiszorgbedrijven te eisen dat zij de Balkenende-norm toepassen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
  • Gaat u nu wel, per direct, Amersfoort uitroepen tot ontslaggolfvrije gemeente in de thuiszorg? Zo nee, waarom niet
  • Bent u, op basis van genoemd onderzoek van ABVA/KAVO, met de SP van mening dat het nadrukkelijk vastleggen van taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de decentralisatie van de thuiszorg nu meer dan ooit noodzakelijk is om verdere afbraak van deze vorm van gemeentelijke zorg te voorkomen die zowel thuiszorgwerkers als cliënten sociale ellende zal brengen? Zo nee, waarom niet?

Reacties

m.g.adolfse vindt de eventuele afschaffing van huishoudelijke hulp voor ouderen een "zeer slechte zaak".