Afschaffing huishoudelijke zorg en verkoop Weggeeftuin is oorlogsverklaring van College!

28 mei 2014

Vandaag heeft het nieuwe Amersfoortse college twee persberichten verstuurd. Het ene kondigt de afschaffing van de huishoudelijke zorg aan en het andere meldt het besluit om Keerkring 118, het perceel waarop de Weggeefwinkel en de Natuurtuin zitten, definitief te verkopen.

Een klap in het gezicht van alle Amersfoorters die afhankelijk zijn van huishoudelijke zorg en de zorgmedewerkers.  Voor de vrijwilligers die bij de Weggeefwinkel en de Natuurtuin zijn betrokken opnieuw een enorme tegenslag.

Juist dit college, dat de mond zo vol heeft over buurtinitiatieven, laat hiermee zien dat zelfs de geringe financiele bijdrage die deze verkoop op gaat leveren belangrijker is dan de sociale cohesie en de duurzaamheid die zowel Weggeefwinkel als Natuurtuin de stad tot dusver hebben opgeleverd. Na alle vage procesafspraken en uitgesproken intenties laat dit college nu haar ware gezicht zien.

De afschaffing van de huishoudelijke zorg voor 2017 maakt duidelijk waarom de huidige coalitie geen extra geld heeft willen reserveren om de negatieve effecten van de overheveling van zorgtaken naar de gemeente op te vangen. Als je belangrijke taken als huishoudelijke zorg gewoon afschaft heb je inderdaad niet zo veel extra geld nodig.

Door te verklaren dat huishoudelijke verzorging eigenlijk een privé probleem is dat mensen maar in hun eigen kring moeten oplossen heeft dit college zich ontdaan van haar fundamentele zorgplicht. Dit asociale beleid kan rekenen op fel verzet van de SP in samenwerking met al diegenen die de gevolgen van dit beleid gaan ondervinden.

De SP beschouwt deze besluiten als een oorlogsverklaring aan Amersfoorters die van zorg afhangen, de zorgmedewerkers en alle vrijwilligers die zich met hart en ziel voor de Weggeefwinkel en de Natuurtuin inzetten.

Reacties

Ik ben bereid om een rechtszaak aan te spannen tegen gemeente Amersfoort als ze de huishoudelijke zorg gaan afschaffen, wie nog meer? Huishoudelijke zorg is een basisbehoefte als je chronisch ziek/gehandicapt bent en het daardoor niet zelf kan!

Ik ga geen rechtspraak aanspannen dat kan ik niet betalen,Wel ben ik het volkomen eens dat de
gemeente zich niet kan en mag onttrekken van de zorgplicht voor huishoudelijke zorg,de WMO moet blijven voor al die gene die daar gewoon recht op hebben ,ik en vele anderen kunnen dat zelf niet regelen,de fundamentele zorgplicht ligt wel degelijk bij de gemeente, voor al die chronische zieken en gehandicapten.thuis zorg moet gewoon doorgaan ook dat is een bijdrage aan maatschappelijk wel zijn.

De gemeente heeft geen zorgplicht maar vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning wél een compensatieplicht. Dat wil zeggen, zo is het nu in de huidige WMO geregeld. Maar met de plannen WMO2015 vervalt ook die compensatieplicht en dan kan de gemeente wel degelijk doen wat ze nu van plan zijn: huishoudelijke zorg afschaffen. Dat dit asociaal beleid is staat buiten kijf en dat ze daar hele groepen chronisch zieken, gehandicapten, mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek in de kou laten staan is ook een feit. Maar ze kúnnen dit dus wel doen onder de nieuwe WMO2015.

Ik deel het SP Amersfoort standpunt .

Ik vind het sowieso schandalig waar de gemeente Amersfoort mee bezig is, ik dacht dat wij een "leefbare stad" hadden, maar dat valt dus wel vies tegen. Wat denk je van de Weggeefwinkel, ga eens kijken college op woends- en zaterdagmiddag, dan kunnen jullie zelf zien hoe nodig dit is. Er zijn altijd mensen die aan de rand van de samenleving leven en voor hen is dit BROODNODIG. Zie eens wat de vrijwilligers als jaren lang doen, hoe goed en SOCIAAL ze bezig zijn, daar kan de gemeente Amersfoort een voorbeeld aan nemen, ik behoef toch geen namen te noemen he, "wie de schoen past, trekke hem aan".