Afschaffing thuiszorg: maak van uitstel ook afstel

18 juni 2014

Afschaffing thuiszorg: maak van uitstel ook afstel

Het college heeft het plan om de huishoudelijke zorg per 2017 af te schaffen voorlopig ingetrokken. SP-fractievoorzitter Ad Meijer reageert positief: “het is goed nieuws dat het college deze harteloze bezuiniging voorlopig van tafel heeft gehaald. De volgende stap is dat het plan definitief naar de prullenbak verdwijnt want een stad zonder thuiszorg is een stad zonder hart.”

De SP heeft zich de afgelopen weken samen met cliënten, medewerkers en mantelzorgers verzet tegen de afschaffing. “de afgelopen twee weken zijn er duizenden handtekeningen opgehaald. Vorige week vertelden een aantal betrokkenen hun verhaal. Dat het college dit plan nu heeft ingetrokken is een eerste overwinning voor al die mensen die zich de afgelopen weken hebben ingezet. Maar we laten het hier niet bij. Dit college moet er nu voor zorgen dat de thuiszorg definitief behouden blijft”, aldus Meijer.

Naast de opluchting over de uitstel van de afschaffing maakt Meijer zich nog wel zorgen over de overgangsregeling in 2015 en 2016. “Het college zegt dat iedereen in deze jaren hun huishoudelijk zorg houdt, maar ook nieuwe cliënten moeten kunnen rekenen op de hulp die zij nodig hebben. Daarnaast is het nog onduidelijk wat er met de thuiszorgwerknemers gaat gebeuren. Ook voor hen moet Amersfoort een stad met een hart zijn, daar blijven we ons voor inzetten.”

De petitie kan overigens nog steeds ondertekend worden.

Reacties

Een zeer indrukwekkende avond, waarin de verhalen centraal stonden die heel schrijnend waren.
Heel begrijpelijk dat daar op deze wijze aandacht aan besteed wordt. Goed dat de heren deels tot inkeer zijn gekomen.