Kamervragen over ontslagvergoeding sociale werkplaats Amersfoort

17 juli 2014

Kamervragen over ontslagvergoeding sociale werkplaats Amersfoort

Gisteren heeft onze SP fractie schriftelijke vragen gesteld over een ontslagvergoeding van bijna 300.000 Euro voor een vertrekkende unit manager bij de sociale werkplaats te Amersfoort (RWA). Inmiddels heeft SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut ook Kamervragen over deze kwestie gesteld.

Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat een manager van een Sociale Werkplaats een ontslagvergoeding van 300.000 euro heeft gekregen.

1. Klopt het bericht dat een manager van de Sociale Werkvoorziening RWA een ontslagvergoeding van 300.000 euro heeft gekregen? Wat is de reden voor deze vergoeding en deelt u de mening  dat deze ontslagvergoeding verwerpelijk is, daar medewerkers van de sociale werkplaatsen al jaren op de nullijn staan en de vergoeding uit publieke middelen wordt bekostigd?

2. Klopt het dat de betreffende Sociale Werkvoorziening (RWA) in financieel zwaar weer zit? Hoeveel mensen staan er bij het bedrijf op de wachtlijst?

3. Bent u bereid de ontslagvergoeding terug te draaien? Zo nee, bent u na dit zoveelste incident bereid de salarissen van managers SW bedrijven te normeren?