Ontslagvergoeding sociale werkplaats mag wel wat minder

17 juli 2014

Ontslagvergoeding sociale werkplaats mag wel wat minder

De SP staat zeer kritisch tegenover een ontslagvergoeding van 294.500 Euro die door het Regionaal Sociaal Werkvoorzieningschap Amersfoort en omgeving (RWA) is toegekend aan een ontslagen unitmanager. De SP fractie heeft hierover vragen gesteld aan het College van Amersfoort.

Volgens het College is de ontslagvergoeding toegekend door de RWA directie zonder daarover eerst te overleggen met de wethouders sociale zaken van de deelnemende gemeenten. De vergoeding is toegekend zodat de medewerker af zou zien van een nog veel duurdere wachtgeld regeling. Maar het College van Amersfoort is van mening dat deze vergoeding substantieel hoger is dan gebruikelijk in gemeenteland.

De SP fractie vindt dat WSW geld gebruikt moet worden om mensen met een beperking aan het werk te helpen. Dat geld is niet bedoeld voor afvloeingsregelingen. De SP wil daarom meer duidelijkheid over de noodzaak van deze ontslagvergoeding, en wil ook weten of deze nog is terug te draaien.

Uit het jaarverslag blijkt ook dat Amersfoort over 2013 nog eens 562.000 Euro meer moet bijdragen aan de RWA dan oorspronkelijk begroot. "Een deel van dat extra geld is dus nodig om deze ontslagvergoeding te kunnen betalen.", zegt SP raadslid Marijke Jongerman.

"Voor de medewerkers van de sociale werkplaats die nu de ene na de andere bezuiniging voor hun kiezen krijgen moet dat wel heel wrang aanvoelen. Zo is er nog steeds geen duidelijkheid over het afgeschafte collectieve werknemersvervoer bij de RWA, maar is voor een kostbare vertrekregeling van een manager blijkbaar wel geld beschikbaar".