Strijd voor behoud thuiszorg wordt harder

10 juli 2014

Strijd voor behoud thuiszorg wordt harder

De SP heeft dinsdag ruim 2500 handtekeningen voor het behoud van de thuiszorg aangeboden aan wethouder Imming. De handtekeningen zijn het begin van de strijd voor het behoud van de thuiszorg. Die strijd is hard nodig want gisteravond heeft de Amersfoortse coalitie, bestaande uit D66, VVD, PvdA en CU, een aantal verslechteringen voor de thuiszorg door de gemeenteraad gedrukt. Deze verslechteringen zullen er toe leiden dat er over anderhalf jaar eigenlijk geen thuiszorg, zoals we die kennen, meer bestaat. Een sterfhuisconstructie.

Op 17 juni heeft wethouder Imming (PvdA) gezegd dat het besluit om de thuiszorg per 2017 af te schaffen niet nu genomen wordt, zoals de bedoeling was, maar pas over anderhalf jaar. In plaats daarvan stemde de gemeenteraad gisteravond over een zogenaamde overgangsregeling voor de jaren 2015 en 2016. Deze overgangsregeling laat zo veel ruimte om mensen die zorg nodig hebben de deur te wijzen dat er gerust van een sterfhuisconstructie kan worden gesproken.

Onduidelijk wordt hoe aanvragen beoordeeld gaan worden, hoe mensen in bezwaar kunnen gaan, hoeveel gehandicapten en minima voor thuiszorg moeten gaan betalen en hoe er voor mensen gezorgd gaat worden die achteruit gaan, vereenzamen of vervuilen en niet over een sociaal netwerk beschikken dat tijdig aan de bel trekt (signaleringsfunctie).

Daarnaast zal het college de thuiszorg zo gaan aanbesteden dat thuiszorgbedrijven gedwongen worden om een groot deel van hun personeel te ontslaan.

De SP heeft, samen met GroenLinks, een voorstel ingediend dat eist dat op al deze punten eerst volstrekte duidelijkheid moet worden geboden. Dit voorstel werd gisteravond door de voltallige oppositie gesteund.

Maar de coalitiepartijen wilden persé hun bezuinigingsdoelstellingen realiseren en kozen daarmee voor een aanpak die duizenden Amersfoorters, die afhankelijk zijn van thuiszorg, in de kou zet. Wrang, ook als je bedenkt dat het juist deze coalitie is die predikt dat zij samen met de oppositie de stad wil maken.

Deze coalitie wil namelijk zwaar op deze vorm van zorg bezuinigen. We kunnen er dan ook rustig van uit gaan dat alle onduidelijkheden zo worden ingevuld dat uiteindelijk de goedkoopste oplossing wordt gekozen. Pure afbraak dus.

Het excuus dat het uitsluitend door de landelijke politiek komt en dat Amersfoort hier niets aan kan doen gaat niet op. Vrijwel alle gemeentebesturen waar de SP in het college zit zorgen er voor dat er uit eigen middelen reserves worden aangelegd om de zorgvoorzieningen zo veel mogelijk in stand te houden.

Deze Amersfoortse coalitie doet dat, op verzoek van de VVD, niet. De slachtofferrol die de ChristenUnie en de PvdA aannemen (“wij kunnen er ook niks aan doen”) is dan ook hypocriet.

De coalitie wil de gevolgen van haar keus wel “monitoren” (in de gaten houden). Dat is fijn. We kunnen de PvdA, CU, VVD en D66 op dit punt geruststellen. De SP zal de stad confronteren met de gevolgen die deze coalitieaanpak voor duizenden Amersfoorters zal hebben.

De SP zal achter de mensen gaan staan die weerloos slachtoffer worden van deze kille bezuinigingspolitiek en eisen dat er geluisterd wordt. Dat zijn we aan hen verplicht. Meer dan 2500 Amersfoorters hebben niet voor niets de petitie voor behoud van de thuiszorg ondertekend.

Ad Meijer,
Fractievoorzitter SP