Nog meer excessieve ontslagvergoedingen?

2 september 2014

Nog meer excessieve ontslagvergoedingen?

De SP is bang dat er mogelijk nog meer hoge ontslagvergoedingen volgen bij de sociale werkplaats te Amersfoort (RWA/Amfors). Nadat de fractie in juli al vragen stelde over een ontslagvergoeding van bijna 3 ton die is toegekend aan een vertrekkende Unit Manager, lijkt het er op dat nu ook de Concern Controller van de Amfors gaat vertrekken.

De SP heeft signalen opgevangen dat de Concern Controller op non-actief is gesteld en per oktober wordt vervangen. Een uitstaande vacature op diverse Internet sites lijkt dit te bevestigen. De SP wil weten waarom de Concern Controller wordt vervangen en of ook in dit geval sprake is van een hoge ontslagvergoeding, en daarom heeft onze fractie opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het College.

Als reactie op de eerdere ontslagvergoeding, waarover de wethouders van de bij de RWA aangesloten gemeenten niet vooraf waren ingelicht, heeft het Amersfoortse College laten weten nieuwe afspraken te willen maken met de Amfors om te voorkomen dat ze in de toekomst vaker voor verrassingen wordt gesteld. Is dit nog op tijd? Of zijn er misschien nog meer hoge ontslagvergoedingen toegekend waarover de Raad nog niet is ingelicht?

Daarnaast maakt de SP zich zorgen over de financiering van de ontslagvergoedingen. In het kader van de reorganisatie bij de Amfors heeft de gemeente niet uitgekeerd bijstandsgeld ingezet om wachtgeld regelingen uit te kunnen betalen. Maar het mag niet zo zijn dat leden van het management die buiten het kader van de reorganisatie om vertrekken ook een vergoeding uit deze pot krijgen. Ook hierover heeft de SP fractie vragen gesteld.

"De resultaten van de Amfors vallen enorm tegen, de gemeente Amersfoort moet hierdoor zelfs 562.000 Euro meer bijleggen dan oorspronkelijk begroot. Het mag niet zo zijn dat het WSW personeel straks de dupe wordt van deze tegenvallende resultaten, zeker niet als het uitkeren van excessieve ontslagvergoedingen hieraan bijdragen.", aldus SP raadslid Marijke Jongerman.