Deze winter opnieuw buiten slapen?

13 oktober 2014

Deze winter opnieuw buiten slapen?

Een klein jaar geleden heeft de SP-fractie de tekortkomingen in de Winteropvang aan de orde gesteld. Naast aanpassing van de openingstijden heeft de gemeenteraad een geheel nieuwe opzet en locatie vastgesteld die voorlopig genoeg ruimte moest bieden aan iedereen die op deze vorm van opvang is aangewezen. Maar wat blijkt nu? Niet iedereen wordt opgevangen.

Inmiddels blijkt dat de mensen slechts recht hebben op 15 vaste nachten. Verder kan er gebruik gemaakt worden van een “lotingssysteem”. Mensen die op de opvang zijn aangewezen krijgen te horen dat als de 15 vaste nachten er op zitten, zij zich van 9.30 u tot 12.00 kunnen aanmelden bij de dagopvang.

Hun naam komt vervolgens op een lotingslijst. De beveiliger doet dan de loting en belt in de avond naar de gelukkige die een plek heeft gekregen. Deze ontwikkeling wekt verbazing en is zorgwekkend.

Kennelijk zijn er opnieuw mensen die niet worden opgevangen. Het lot bepaalt? Wie een plek krijgt wordt gebeld? Zijn alle mensen die in aanmerking komen wel telefonisch bereikbaar? Op welke wijze wordt de gemeenteraad bij deze ontwikkeling betrokken?

De SP vindt het onaanvaardbaar als er opnieuw een situatie dreigt waarin mensen in Amersfoort buiten winternachten moeten doorbrengen en heeft daarom vragen gesteld aan het college.

Reacties

Belt? Men belt de gelukkige dakloze die dus in het bezit moet zijn van een telefoon? dat kost geld, iets dat men niet heeft, en men loopt het risico in elkaar gemept te worden, omdat men dat ding wil jatten.
amersfoort op zn smalst.
amersfoort... stad zonder hart.